امنیت غذایی چین: پکن خواستار پیشرفت زیست‌فناوری برای بهبود صنعت بذر است

حدود 3000 سال پس از کشت بومی دانه‌های سویا توسط کشاورزان چینی، دولت این کشور خواستار دستیابی به موفقیت دیگری در زمینه بیوتکنولوژی در صنعت بذر برای بهبود امنیت غذایی است.

نگرانی در مورد تأمین مواد غذایی در چین امسال افزایش یافته است چراکه گزارش‌هایی از کمبود غلات در این کشور منتشر شده و شی جین پینگ رئیس‌جمهور هم خواستار کاهش ضایعات غذایی تکان‌دهنده شده است.

اختلالات در زنجیره‌های تأمین مواد غذایی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و وابستگی چین به واردات دانه‌های سویا از رقیب ژئوپلیتیکش یعنی ایالات متحده، احساس آسیب‌پذیری در صنعت غذایی را افزایش داده است.

پکن در سال جاری نظارت بر ذخایر غلات را افزایش داده است، اما برای اولین بار در هفته گذشته رهبران ارشد این کشور گفتند که اقداماتی برای بهبود صنعت بذر انجام خواهد شد.

سیاستگذاران چینی در بیانیه‌ای که روز جمعه در پایان کنفرانس مرکزی کار اقتصادی، که اولویت‌های سیاست‌های اقتصادی پکن را برای سال 2021 تعیین می‌کند، منتشر شد گفته‌اند که کشور باید برای دستیابی به موفقیت‌های فنی در بذرها و نبرد برای چرخاندن صنعت بذر تلاش کند.

این بیانیه همچنین خواستار محافظت و ذخیره بیشتر منابع ژرم‌پلاسم (ماده گیاهی که در تولید و اصلاح نژاد به کار می‌رود) از طریق ساخت بانک‌های بذر شده است.

هان ونشیو Han Wenxiu معاون دفتر کمیسیون امور مالی و اقتصادی مرکزی، با اشاره به جنگ فناوری ایالات متحده و چین بر سر صنعت نیمه‌هادی‌ها گفت: بذرها تراشه کشاورزی هستند.

وی افزود: صنعت بذر چین پیشرفت زیادی داشته است، اما هنوز با پیشرفته‌ترین سطوح بین‌المللی فاصله زیادی وجود دارد.

وزارت کشاورزی و امور روستایی چین هفته گذشته اعلام کرد که بذرهای وارداتی محصول تنها حدود 0.1 درصد از مصرف بذر داخلی چین را تشکیل می‌دهد. از بین بیش از 7200 شرکت بذر مجاز در چین که فعالیت می‌کنند، فقط 25 شرکت سرمایه‌گذاری خارجی هستند که فروش سالانه آنها فقط 3 درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد.

با این وجود، چین برای انواع سبزیجات به بذرهای خارجی وابسته است و حتی محصولاتی مانند ذرت به جوانه‌زنی خارجی وابسته است.

محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی (GM) به عنوان راه‌حلی برای امنیت غذایی چین موردتوجه قرار گرفته است، اما پکن با توجه به نگرانی‌های بهداشت عمومی، موضع محافظه‌کارانه‌ای نسبت به این فناوری حفظ کرده است.

در اوایل سال جاری، وزارت کشاورزی چین برای اولین بار در بیش از یک دهه به سه محصول تراریخته داخلی، دو نوع سویا و یک نوع ذرت مجوز ایمنی اعطا کرد.

تحلیلگران می‌گویند احتمالاً سال 2021 صدور گواهینامه برای محصولات تراریخته با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *