حاشیه ساز شدن خرید هواپیمای چینی توسط انگلیس

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط نمایندگان مجلس انگلیس، چین در حال خرید برخی شرکت‌های حساس با پایه فناوری‌های نظامی در این کشور است و از طرف دیگر خرید دو هواپیمای مسافری دست دوم بویینگ 737 از این کشور توسط انگلیس که قرار است به پرنده جاسوسی بدل شود، برای نمایندگان انگلیسی مسئله‌ای خطرناک در حوزه امنیت ملی بدل شده است.

این دو هواپیما قرار است در تبدیل به آواکس مدل E-7 Wedgetails شوند که چند سالی است به عنوان یکی از مدل‌های پیشرفته هواپیماهای آواکس مجهز به رادار آرایه فازی فعال در برخی کشورهای غربی و متحدان آنها وارد خدمت شده است.

انگلیسی‌ها در مجموع 5 فروند از این هواپیما‌ها را سفارش داده‌اند که 2 فروند آنها بر روی پرنده‌های دست دوم مسافری تبدیل به رادار هوابرد خواهد شد.

از طرف دیگر خرید شرکت Gardner Aerospace که در حوزه تولید قطعات مربوط به هوافضا فعال است و شرکت Sepura Group که در بحث سیستم‌های مخابراتی فعالیت می‌کند و همچنین شرکت eXception PCB که یک تولید کننده قطعات “چیپ ‌ست” است، باعث شده که نمایندگان مجلس انگلیس از وزارت دفاع این کشور درخواست کنند به سرعت وضعیت این شرکت‌ها و مدیریت آنها در کنار بحث مالکیت‌ها آن‌ها توسط چین یا اشخاص یا گروه‌های نزدیک به چین بررسی شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *