چرا بانک‌های کوچک حومه‌ای چین مهم هستند و آنها با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

پیام دولت مرکزی چین به بانک‌های کوچک حومه‌ای و روستایی چین واضح است – از نیازهای مالی شهرستان‌ها و مناطق کشاورزی پشتیبانی کنید و ریسک را به طور موثرتری مدیریت کنید.

بانک‌های تجاری کوچک‌تر چین در مناطق روستایی تحت نظارت شدید دولت قرار گرفته‌اند. این امر نه تنها به دلیل اهمیت حیاتی آنها در تأمین بودجه اقتصاد روستایی است، بلکه همچنین ترازنامه‌های آنها به دلیل افزایش زیان‌های وام‌دهی ضعیف شده است. طبق آخرین آمار کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین (CBIRC)، 1641 بانک روستایی در چین وجود دارد.

با این حال، بر اساس گزارش سال گذشته آژانس رتبه‌بندی Standard & Poor’s آمریکا، از نظر اندازه، بانک‌های حومه‌ای فقط 12 درصد از کل دارایی‌های سیستم بانکی چین را تشکیل می‌دهند، چراکه اکثر بانک‌های کوچک حومه‌ای و روستایی، نهادهای کوچکی در سطح شهرستان هستند.

دولت چین نقش روشنی را برای بانک‌های کوچک حومه‌ای و روستایی چین تعیین کرده است، آنها باید تمرکز خود را بر حمایت از نیازهای مالی شهرستان‌ها و مناطق روستایی، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و کشاورزان بگذارند.

بانک‌های کوچک حومه‌ای و روستایی از دهه 1990 مسئولیت حمایت از اقتصاد روستایی چین را بر عهده داشته و در توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد سطح شهرهای کوچک نقش اساسی دارند.

با وجود دهه‌ها شهرنشینی سریع، مناطق روستایی چین هنوز بیش از 40 درصد از کل جمعیت 1.3 میلیارد نفری این کشور را تشکیل می‌دهند. طبق برنامه استراتژی جدید توسعه دوگانه، چین روستایی به محور برنامه‌های شی جینپینگ رئیس‌جمهور برای تقویت مصرف داخلی و توسعه تبدیل شده است.

شی جین‌پینگ در دسامبر گذشته در پایان کنفرانس دو روزه درباره توسعه روستایی گفت که دولت یک تغییر تاریخی را برای تمرکز بر بهبود همه‌جانبه اقتصاد روستایی در سال 2021 انجام خواهد داد که عمدتاً از طریق افزایش درآمد روستایی و صرف هزینه است.

با این حال، تمرکز بالای تجارت بانک‌های کوچک حومه‌ای و روستایی در مناطق حاشیه‌ای آنها را به‌ویژه در برابر ضعف‌های اقتصادی آن مناطق، آسیب‌پذیر کرده است. نسبت وام‌های غیر جاری (معوق) در اغلب بانک‌های کوچک حومه‌ای و روستایی در مقایسه با همتایان آنها در مناطق شهری به طور قابل توجهی بالاتر بوده است و سال گذشته با کند شدن رشد اقتصادی چین به دلیل شیوع ویروس کرونا، این شکاف به طور قابل توجهی افزایش یافت.

بر اساس گزارش آژانس رتبه‌بندی مودیز در دسامبر، متوسط نسبت وام‌های غیرجاری در بانک‌های تجاری روستایی در 9 ماهه سال 2020 بالغ بر 27 واحد درصد رشد کرد، اما این شاخص در بانک‌های تجاری بزرگ دولتی فقط 12 واحد درصد رشد کرد.

از آنجا که بانک‌های کوچک حومه‌ای و روستایی تمرکز خود را بر ارائه وام به مشاغل کوچک محلی به‌ویژه در تولید، املاک و مستغلات، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی که بیشتر در معرض رکود اقتصاد ملی هستند، متمرکز می‌کنند، بنابراین همچنین معوقات وام بیشتری دارند.

برخی از بانک‌های روستایی در سال‌های اخیر به دلیل عوامل مختلف تبدیل به مؤسسات مالی پرخطر شده‌اند که به طور جدی بر توسعه پایدار و خدمات مالی آنها تأثیر گذاشته و آنها را محدود می‌کند. به همین دلیل برخی از این بانک‌ها ورشکست شده‌اند و مشکلات امنیتی محلی ایجاد کرده‌اند.

به همین دلیل نهادهای ناظر، مقررات سختیگرانه‌تری را برای بانک‌های حومه‌ای و روستایی وضع کرده‌اند تا مانع از دومینوی ورشکستگی آنها شوند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *