آزمایش ضدموشک چین؛ پیامی به جهان

بعد از تماس تلفنی بین بایدن رییس جمهور آمریکا و پوتین رییس جمهور روسیه که باعث تمدید پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک شد، جهان دوباره متوجه شد که به نوعی گروگان یک رقابت تسلیحاتی باقی مانده از دوران جنگ سرد و رقابت بین ابرقدرت‌های آن زمان است.

اما هنوز جوهر توافق جدید خشک نشده بود که چین با آزمایش یک موشک رهگیر ضدموشک زمین پایه که می‌توان موشک بالستیک قاره پیما را در مسیر پروازی میانه قبل از رسیدن به زمین و در خارج از جو رهگیری و نابود کند، یک پیام قوی به جهان ارسال کرد.

چین برای یک دهه است که در زمینه این نوع رهگیرها آزمایش‌های مختلفی انجام می‌دهد و بنا به اعلام کارشناسان نظامی به همراه آمریکا از فناوری پیشرفته رهگیری به وسیله سر جنگی انرژی جنبشی و برخورد مستقیم به هدف بهره می‌برد.

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این آزمایش دفاعی بوده و هدف آن کشور خاصی نیست.

با این حال زمان‌بندی این آزمایش جالب است و دقیقا بعد از تماس رییس جمهور و وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود در مسکو و تلاش برای فشار به پکن برای ورود به مذاکرات محدودیت تسلیحات اتمی بوده است.

حقیقت این است که چین موشک‌های قاره پیمای آمریکا را بزرگترین تهدید بر علیه شهرها و سایت‌های پرتاب موشک خود می‌داند.

چین در حال توسعه و تسلط هر چه بیشتر در بحث دفاع موشکی بوده و به دنبال رسیدن به این اطمینان است که بتواند موشک‌های آمریکایی را در آسمان نابود کند.

از طرف دیگر با از بین رفتن پیمان موشک‌های میان برد INF در زمان ترامپ و خروج متقابل روسیه از آن، نگرانی‌های پکن در این حوزه نیز افزایش پیدا کرده است.

از طرف دیگر ارتش چین با عملیاتی شدن برد بلندترین موشک قاره پیمای اتمی هند رو به رو است که با این کشور دارای درگیری‌ها و اختلافات مرزی است.

به طور کلی اقدام اخیر یک پیام قوی از طرف چین بود که این کشور با حفظ سیاست عدم استفاده اول از تسلیحات اتمی در جریان یک درگیری، در حال افزایش توانایی دفاعی خود در شرایطی است که بدترین سناریو رخ دهد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *