آمریکا نگران افزایش توان موشک‌های هسته‌ای چین

آدمیرال چارلز ریچارد، فرمانده نیروهای استراتژیک ارتش آمریکا در نامه‌ای خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در خصوص افزایش توان نظامی چین در حوزه هسته‌ای هشدار داده است و اعلام کرده که این کشور در حال حاضر امکان انجام هر عملیاتی در حوزه تسلیحات هسته‌ای را در حوزه آسیا و اقیانوسه را داشته و به زودی این توانایی را در فاز قاره پیما هم به دست خواهد آورد.

بر اساس این نامه، چین دیگر یک تهدید دست پایین در سطح هسته‌ای نبوده و باید به عنوان یک خطر در کلاس روسیه مورد بررسی قرار بگیرد.

در عین حال توانایی‌هایی که در چین در حال توسعه است سوالات مهمی را در خصوص سیاست رسمی این کشور در حوزه عدم استفاده اول از تسلیحات اتمی و همچنین نگاه داشتن میزان تسلیحات بازدارنده در حد کم ایجاد می‌کند.

این فرمانده آمریکایی به این مسئله اشاره می‌کند که با وجود این که زرادخانه و تعداد کلاهک‌های اتمی کشور چین در مقایسه با آمریکا و روسیه کم‌تر است، اما این بخش در حال طی کردن یک برنامه افزایش بی‌سابقه است.

چین در زمینه تسلیحات اتمی خود فاقد شفافیت است و در سال‌های اخیر نسل جدید از موشک‌های میان برد و قاره پیمای متحرک با توان حمل سر جنگی اتمی مثل سری DF-26 ، DF-31A و DF-41 را به همراه موشک‌های سیلو پرتاب سوخت جامد توسعه داده است.

جدیدترین این موارد موشک‌های بالستیک متحرک دی اف 41 هستند که در سال 2020 میلادی عملیاتی شده‌اند و قادر هستند تا از خاک چین هر نقطه‌ای از سرزمین آمریکا را هدف قرار بدهند.

این کشور به احتمال زیاد تا پایان دهه جاری میلادی میزان زرادخانه اتمی خود را دو برابر خواهد کرد و در آینده بسیار نزدیک نیز اولویت خود را بر روی سرهای جنگی جدا شونده با قابلیت هدایت بعد از رها شدن در روی موشک‌های بالستیک خواهد گذاشت.

 تحقیق و ترجمه توسط چین‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *