ارتقاء روابط با روسیه در دستور کار سیاست خارجی پکن برای سال 2021 است

وانگ یی وزیر امور خارجه چین ضمن تشریح برنامه سیاست خارجی این کشور برای سال 2021 گفت: بازسازی روابط با ایالات متحده و تقویت روابط استراتژیک با روسیه از مهمترین اولویت‌های چین برای سال آینده خواهد بود.

ناظران معتقدند که تمرکز بر روابط با روسیه می‌تواند نشانه نگرانی‌های پکن درباره وخیم‌تر شدن اختلافات با غرب باشد.

وانگ خطاب به دیپلمات‌ها و دانشگاهیان در یک سمینار گفت: مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی چین حمایت از بهبود اقتصادی جهان در دوران پساکرونا است.

اما وی ضمن آن که خواستار نوع جدیدی از روابط بین‌الملل شد بر لزوم تعمیق روابط با روسیه – بیشتر از اروپا یا ایالات متحده – تأکید کرد.

وانگ گفت، ما باید همکاری‌های استراتژیک جامع چین و روسیه را تعمیق بخشیم … در زمینه‌های مختلف و در سطوح مختلف … به منظور ساختن یک ستون چینی- روسی برای صلح و امنیت و ثبات استراتژیک جهانی.

وی همچنین خواستار افزایش اعتماد استراتژیک بین چین و اتحادیه اروپا با حمایت از چندجانبه‌گرایی، پایبندی به تجارت آزاد و پرداختن به تغییرات اقلیمی شد.

وانگ درباره روابط با آمریکا هم گفت: برای بازسازی یک چارچوب استراتژیک برای توسعه سالم و پایدار در روابط دو جانبه باید کار بیشتری با ایالات متحده انجام شود. دو طرف باید با هم کار کنند و در نیمه‌راه یکدیگر را ملاقات کنند.

این مواضع وزیر خارجه چین در حالی بیان شده که یک ماه تا زمان تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باقی‌مانده و تنش بین دو کشور در حال تشدید است.

دیپلمات‌های ارشد چینی، از جمله وانگ، بارها از پکن و واشنگتن خواسته‌اند که گفتگو را قبل از مراسم تحلیف بایدن از سر بگیرند، اما حتی اگر این اتفاق بیفتد، برخی از ناظران می‌گویند چین در دوره بایدن می‌تواند با چالش‌های پیچیده‌تری از طرف ایالات متحده روبرو شود. به این دلیل که انتظار می‌رود بایدن برای مقابله با چین متحدان سنتی خود مانند اروپا و ژاپن را هم با خود همراه کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *