اینترنت کوانتومی: سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه اینترنت جهان

رایانه کوانتومی جدید پکن می‌تواند در 200 ثانیه مسائل ریاضی را حل کند که حل آن برای ابررایانه‌های فعلی میلیون‌ها سال طول می‌کشد. به نظر می‌رسد این رایانه‌ها انقلابی در نحوه زندگی و کار ما ایجاد خواهد کرد.

چین با توسعه رایانه کوانتومی Jiuzhang خود، به جایگاه برتر کوانتومی جهان رسید. رایانه کوانتومی Jiuzhang ماه گذشته با توانایی محاسبه 100 تریلیون برابر سریع‌تر از ابررایانه‌های کلاسیک جهان از دستگاه کوانتومی Sycamore گوگل پیشی گرفت.

این پیشرفت موج‌های شوک‌آوری را به سراسر جهان منتقل کرد؛ اما قبل از اینکه این خبر توسط بازیگران رقیب در مسابقه کوانتوم کاملاً هضم شود، پکن اعلام کرد که اولین شبکه کوانتومی کاملاً یکپارچه جهان را نیز ساخته است. در اوایل این ماه، شبکه‌ای از رله‌های ماهواره‌ای و کابل‌های فیبر نوری بین شانگهای و پکن قادر به انتقال مقادیر زیادی از داده‌ها شد.

جهان اکنون شاهد تولد یک اینترنت کوانتومی چینی است که با اجازه انتقال غیرقابل هک داده‌ها و بهینه‌سازی یادگیری ماشین برای اینترنت اشیا، انقلابی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

دانشمندان چینی اطلاعات کوانتومی را 1400 کیلومتر (870 مایل) به دو ماهواره و سپس از طریق ایستگاه‌های گیرنده به زمین منتقل کردند، این اولین قدم در ایجاد یک اینترنت کوانتومی در مقیاس جهانی است. همراه با توسعه Jiuzhang، تحولات اخیر، چین را به پیشبرد رقابت در پیروزی در عصر کوانتوم سوق داده است، تحولی که واشنگتن و دره سیلیکون را از بین خواهد برد.

به گفته پروفسور لو هوی کوانگ، از دانشگاه هنگ‌کنگ، چین اکنون نقش اصلی را در استفاده از ارتباطات کوانتومی دارد. وی پیش‌بینی کرد که این فناوری کاربردهای پیشرفته‌ای برای ارتش چین، بخش مالی آن و ارتباطات کلی این کشور داشته باشد.

پروفسور چائو یانگ لو، از دانشگاه علم و صنعت چین، یکی از معماران اصلی Jiuzhang، به راشاتودی گفت که این طرح انقلابی اجازه می‌دهد محاسباتی که حل آنها برای ابررایانه‌های معمولی صدها میلیون سال طول می‌کشد در چند ثانیه انجام شود.

پروفسور لو تأکید کرد که عبارت برتری کوانتومی در مورد سلطه سیاسی نیست، بلکه بر اساس چنین دستگاه‌هایی است که از ابررایانه‌های کلاسیک بهتر عمل می‌کنند. وی تأکید کرد: ساخت ماشین‌های رایانه‌ای کوانتومی یک مسابقه بین طبیعت و انسان است، نه بین کشورها … کل جامعه جهانی باید از نزدیک همکاری کنند. ما باید تبادل علمی بازتر را هم در دانش و هم در افراد تشویق کنیم.

از سال 2016، شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به شدت به پیشرفت تحقیقات کشور در زمینه فناوری کوانتوم فشار می‌آورد. این اقدام بخش مهمی از طرح وی برای خودکفایی فناوری در چین و تبدیل آن به یک رهبر جهانی در تحقیقات و توسعه علمی است. وی هدف چین را دستیابی به سلطه در حوزه محاسبات کوانتومی تا سال 2030 قرار داده است.

میلیاردها دلار برای این کار هزینه و یک موسسه جدید ایجاد شده است: آزمایشگاه ملی علوم اطلاعات کوانتومی چین. این موسسه در پشت ایجاد شبکه کوانتومی یکپارچه متشکل از دو ماهواره و هزاران کیلومتر کابل فیبر نوری بود که امکانات اصلی دولت، شبکه‌های برق، پست‌های نظامی و بانک‌های بین پکن و شانگهای را به هم متصل می‌کرد. ادعا می‌شود کل سیستم در برابر حملات سایبری مخرب مصون است.

ایالات متحده به طور جدی به جاه‌طلبی‌های چین در محاسبات کوانتومی، به‌ویژه ترس از کاربردهای نظامی آن، پاسخ داده است. در سال 2018، دونالد ترامپ قانون ابتکار ملی کوانتوم را امضا کرد و متعهد شد 1.2 میلیارد دلار برای تحقیقات در این زمینه طی 5 سال بپردازد. در همان سال، ارتش آمریکا در بیانیه‌ای به طور ضمنی از پیشرفت‌های کوانتومی چین به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی یاد کرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *