با پیروی بایدن از سیاست حمایت‌گرایی ترامپ، سرمایه‌گذاران خارجی از آمریکا خارج و به چین وارد می‌شوند

سایت راشاتودی در تحلیلی از شباهت‌های سیاست‌های تجاری بایدن و ترامپ در مقابل چین و محکوم به شکست بودن هر دوی آنها سخن گفته است.

چین با حمایت از جهانی‌سازی و تجارت آزاد، از ایالات متحده که با نگاه به درون پیش می‌رود پیشی گرفته و به مقصد شماره یک جهان برای سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شده و معضلی برای مرد جدید در کاخ سفید ایجاد کرده است.

دونالد ترامپ رفته است، اما بسیاری از جنبه‌های میراث او باقی مانده است. در مورد تجارت، کاملاً به نظر می‌رسد اعضای تیم بایدن متعهد شده‌اند نگاهی در تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی داشته باشند که شامل تأکید مجدد بر اولویت قرار دادن مشاغل آمریکایی در مقابل باز کردن بازارهای بین‌المللی برای شرکت‌های آمریکایی خواهد بود، خطی که احتمالاً خود ترامپ ترامپ است.

در میان همه اینها، یک تحول حیرت‌انگیز جدید اتفاق افتاده است: در سال 2020، چین با به دست آوردن بیش از 140 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در طول سال، ایالات متحده را پشت سر گذاشته و به بزرگترین مقصد برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان تبدیل شده است.

دموکرات‌ها میراث حمایت‌گرایانه ترامپ را جلب کرده‌اند و فضای سیاسی لازم برای تقویت اقتصادی سایر کشورها در برابر پکن را ندارند. مواردی مانند پیوستن مجدد به توافق (TPP) هنوز یک شروع‌کننده نیستند. با توجه به اینکه چین استراتژی خود را در زمینه انعقاد توافق‌نامه‌های تجارت آزاد جدید دارد، بایدن درواقع پاسخی در مقابل پکن ندارد و این شواهد همچنان در حال رشد است که چین از لحاظ اقتصادی، دست برتر را دارد.

وقتی بایدن انتخاب شد، امید لیبرال‌های جریان اصلی در ایالات متحده این بود که ترامپ و دوران اول آمریکای او به پایان رسیده باشد. رئیس‌جمهور جدید به عنوان شخصیتی معتبر، قابل اعتماد و قابل احترام معرفی شد که احساسات نوع‌دوستی آمریکا را بازمی‌گرداند و از طریق بازگشت به چندجانبه‌گرایی، در مقابل یک‌جانبه‌گرایی ترامپ، با چین مقابله می‌کند. فرض بر این بود که تنها دلیل شکست ایالات متحده مقابل چین در دولت قبلی این بود که آمریکای ترامپ افتضاح بود، بنابراین تحت یک آمریکای قابل احترام، کشورها بلافاصله به منافع واقعی خود بازمی‌گردند و با رئیس‌جمهور جدید خواستار ایجاد ائتلاف علیه چین می‌شوند؛ اما سؤال این است که دقیقاً چگونه؟

در اینجا تناقض در دوره تصدی بایدن نهفته است. وی در مورد مبارزه با ترامپ صحبت می‌کند، اما ظاهراً تمایل دارد که سیاست ترامپ را در حمایت از مشاغل آمریکایی دنبال کند.

بزرگ‌ترین و بارزترین راه مقابله با پکن، پیوستن به توافق TPP و مقابله با مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) است که چین بخشی از آن است. با این حال، به دلیل عدم محبوبیت داخلی، این امر از نظر سیاسی سخت تلقی می‌شود. با توجه به این زمینه، کار بایدن در حل اختلافات تجاری با اتحادیه اروپا نیز راحت نخواهد بود، به‌ویژه با توجه به اینکه اتحادیه اروپا استقلال استراتژیک خود را از طریق پیمان سرمایه‌گذاری جدید با چین نشان داد در حالی که دولت بایدن صریحاً مخالفت کرد.

در این حالت، آنچه بایدن و هوادارانش آرزو می‌کنند آسان‌تر از انجام است و چین بدون شک می‌خواهد سرعت بازی تجارت آزاد خود را ادامه دهد و بر موفقیت‌های خود بیفزاید. اخیراً، وزارت خارجه چین اولویت‌های خود را برای سال 2021 تعیین کرده است که شامل پیگیری معاملات تجاری جدید با اسرائیل، شورای همکاری خلیج فارس و توافق‌نامه سه‌جانبه کره جنوبی و ژاپن و نروژ است.

در مقایسه با شعارهای اول آمریکا و اول مشاغل آمریکایی، پکن مدام خود را به عنوان مدافع تجارت آزاد و چندجانبه‌گرایی نشان داده است.

بنابراین، چین از نظر اقتصادی برتر است چراکه سال 2020 و همه‌گیری جهانی توازن قوا را تغییر داد.

چین تنها اقتصاد بزرگ جهانی است که در سال 2020 رشد مثبت را ثبت کرده است و بزرگترین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان است و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا سال 2028 در تولید ناخالص داخلی از آمریکا سبقت می‌گیرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *