تلاش آمریکا برای تحریم بیش از 100 شرکت چینی و روسی به اتهام کارکرد نظامی

خبرگزاری رویترز با استناد به پیش‌نویس یک سند اعلام کرد دولت ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای معرفی 89 شرکت چینی و 28 شرکت روسی به عنوان کاربری نهایی نظامی است تا شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با آنها منع کند.

در صورت انتشار این لیست، شرکت‌های آمریکایی برای صادرات اقلام مختلف به این شرکت‌ها باید مجوزهای ویژه‌ای را از دولت ایالات متحده دریافت کنند.

بر اساس گزارش‌ها، این محدودیت‌های صادراتی، از نرم‌افزارهای رایانه‌ای تا تجهیزات علمی و قطعات و اجزای هواپیما را شامل می‌شود.

در حالی که به دست آوردن چنین مجوزی روی کاغذ، امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد در صورت تصویب این طرح که توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده تهیه شده است، هرگونه تقاضا از سوی شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با شرکت‌هایی با عنوان «کاربری نهایی نظامی» رد خواهد شد.

با گسترش دایره شمولیت اصطلاح «کاربری نهایی نظامی»، اکنون حتی شرکت‌هایی که اساساً بر تجارت غیرنظامی متمرکز هستند، می‌توانند تحت تعریف نهادهای مشکوک به حمایت یا مشارکت در نگهداری یا تولید اقلام نظامی قرار گیرند.

رویترز می‌گوید در حال حاضر این سند درمجموع 177 شرکت عمدتاً چینی را شامل می‌شود، اما احتمال افزایش آن وجود دارد.

گفته می‌شود شرکت‌هایی مانند شرکت هواپیمایی تجاری چین Commercial Aircraft Corp of China (COMAC)، شرکت صنایع هوایی چین Aviation Industry Corporation of China (AVIC) و شرکت‌های تابعه آن و همچنین شرکت Irkut روسیه ازجمله شرکت‌هایی هستند که در این لیست ذکر شده‌اند.

این اقدام دولت آمریکا ممکن است برای شرکت‌های آمریکایی مانند جنرال الکتریک و هانیول اینترنشنال در همکاری با چین موانعی ایجاد کند، زیرا این دو شرکت بزرگ آمریکایی جزو تامین‌کنندگان قطعه برای شرکت هواپیمایی تجاری چین هستند و با شرکت صنایع هوایی چین، سرمایه‌گذاری مشترک دارند.

این محدودیت‌های جدید صادراتی می‌تواند تنش میان واشنگتن و پکن را بیشتر کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *