تلاش هوآوی برای بقا، دو سال بعد از بازداشت مدیر ارشدش

در تاریخ 1 دسامبر 2018، منگ وانژو، مدیر مالی هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت یعنی رن ژنگ فئی، در فرودگاه ونکوور دستگیر شد اقدامی که خشم پکن را به دنبال داشت و چین با دستگیری دو تبعه کانادا تلافی کرد. این بازداشت، نقطه عطفی در سرنوشت هوآوی بود.

اکنون با گذشت دو سال از آن زمان، هوآوی از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته شرکت‌های آمریکایی در زمینه‌های نسل پنجم اینترنت و تلفن‌های هوشمند بازمانده است، در حالی که به این فناوری‌ها به شدت نیاز دارد. هوآوی برای کنار آمدن با این مشکل، ماه گذشته از نام تجاری Honor که مربوط به گوشی هوشمند ارزان‌قیمت بودند طلاق گرفت و دوباره به خطوط تجاری با آسیب‌پذیری کمتر تمرکز کرد.

تحلیلگران می‌گویند مشکلات آمریکا با هوآوی قبل از دستگیری منگ شروع شد. داستان منگ تنها بخشی از یک موضوع بزرگتر است.

آمریکا هوآوی را به اقداماتی برخلاف امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده متهم کرده است.

هوآوی بدون دسترسی به فناوری‌های اساسی آمریکایی مانند تراشه‌های پیشرفته و سیستم‌عامل‌ها، برای زنده ماندن نیاز به راه‌حل‌های طولانی‌مدت دارد.

هوآوی سه ماه پس از قرار گرفتن در لیست تحریم آمریکا، از سیستم‌عامل بومی خود به نام Harmony OS رونمایی کرد.

هوآوی همچنین برای جایگزینی قطعاتی که قبلاً از شرکت‌های آمریکایی همچون Intel  و Qualcomm خریداری می‌کرد، با استفاده از واحد نیمه‌هادی خود به نام HiSilicon تلاش کرد چیپست‌هایی برای استفاده در تلفن‌های هوشمند و محصولات شبکه طراحی کند.

در ابتدا، به نظر می‌رسید که تحریم‌های آمریکا تأثیر چندانی بر روی هوآوی نداشته است چراکه درآمد این شرکت در سال 2019 به رکورد 858.8 میلیارد یوان (121 میلیارد دلار آمریکا) رسید که 19.1 درصد نسبت به سال 2018 رشد نشان می‌داد که فقط کمی کمتر از رشد 19.5 درصدی سال 2018 بود.

به گفته کارشناسان، تحریم‌های آمریکا در سال 2019 به عملکرد هوآوی لطمه‌ای وارد نکرد زیرا این شرکت محموله‌های زیادی از نیمه‌هادی‌های وارداتی از آمریکا را انبار کرده بود. ضمن آن که در ابتدا تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی خیلی شدید نبود.

اما ضربه کاری به هوآوی در ماه مه سال جاری زده شد که واشنگتن سازندگان خارجی تراشه که از فناوری ایالات متحده استفاده می‌کنند را ملزم کرد برای فروش تراشه به هوآوی از آمریکا مجوز بگیرند. این اقدام آمریکا سبب شد ارتباط هوآوی با اکثر تأمین‌کنندگان تراشه‌های جهان قطع شود.

اگر دادگاه کانادا درخواست ایالات متحده برای استرداد منگ را بپذیرد، این می‌تواند اولین آزمون بزرگ در روابط ایالات متحده و چین تحت دولت جدید بایدن باشد.

برخی تحلیلگران هم انتظار دارند که دولت بایدن تحریم‌ها علیه این شرکت را رفع کند چراکه به گفته فعالان بازار، بخش قابل توجهی از درآمد سازندگان تراشه‌های آمریکایی از فروش به چین است.

با شروع سال 2020، سرانجام کنترل شدیدتر ایالات متحده در زمینه صادرات فناوری و تأثیر ویروس کرونا در جهان باعث خسارت به هوآوی شد. در 9 ماه اول سال 2020، درآمد هوآوی با 9.9 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 671.3 میلیارد یوان رسید در حالی که مدت مشابه سال قبل رشد 24.4 درصدی ثبت کرده بود.

بزرگترین خسارت هوآوی در برابر تحریم‌های ایالات متحده در اواخر ماه گذشته رقم خورد، هنگامی که تجارت تلفن‌های هوشمند Honor  خود را به کنسرسیومی متشکل از بیش از 30 شرکت فروخت. رن این اقدام را به طلاق تشبیه کرد و گفت که این امر ضروری است تا آنر، کارمندان و تأمین‌کنندگان آن به جنگ آمریکا و هوآوی کشانده نشوند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *