رویت جنگنده ناشناس در پایگاه هوایی چین

بر اساس تصویر ماهواره‌ای منتشر شده از پایگاه هوایی چین در منطقه مالان در استان شین جیانگ در غرب چین، توسعه یک مدل خاص از هواپیمای رزمی ” جنگنده ” در این کشور در جریان است.

این پایگاه از سال‌ها پیش مرکز توسعه سامانه‌های بدون سرنشین پروازی ارتش چین بوده است و رصد انواع پهپادهای چینی در اندازه‌های مختلف مسئله عجیبی در این پایگاه نیست.

از طرف دیگر جنگنده‌ های سرنشین‌دار چینی نیز به صورت مرتب به این پایگاه آمده و در تمرینات و برنامه‌های توسعه فناوری شرکت می‌کنند.

جنگنده ناشناس در پایگاه هوایی چین
جنگنده ناشناس در پایگاه هوایی چین

در تصویر جدید اما به نظر با یک جنگنده‌ در کلاس سری J-16 رو به رو هستیم که در کنار تعدادی از پهپادهای چینی پارک شده است و به این پایگاه تعلق دارد.

با توجه به تصویر ماهواره‌ای و از زاویه فعلی نمی‌توان به صورت دقیق مسئله‌ای را حدس زد، اما چند احتمال را می‌توان در اینجا مطرح کرد.

در اینجا یا چینی‌ها به دنبال توسعه یک مدل بدون سرنشین کامل از این هواپیما هستند که به خاطر اندازه بزرگ آن احتمال وصل کردن و بهره بردن از فناوی‌های هوش مصنوعی نیز در آن استفاده خواهد شد.

احتمال دیگر این است که چینی‌ها به دنبال آزمایش کردن بحث فناوری‌های پرواز به صورت تیم‌های با سرنشین و بدون سرنشین در کنار همدیگر هستند که جزو یکی از پیشرفته‌ترین مباحث در حوزه رزم های هوایی در حال حاضر به حساب می‌آید و فقط می‌توان گفت ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر به صورت عملیاتی کارهایی را در این خصوص انجام داده است.

اما یک مسئله قابل توجه، شایعه‌ای است که از بهار سال جاری میلادی منتشر شده و آن هم تلاش‌های چین برای توسعه نمونه‌هایی از جنگنده J-16 است که به جای سرنشین کابین عقب، سیستم‌های هوش مصنوعی نصب شده و در حقیقت یک مغز کامپیوتری به خلبان جنگنده در انجام عملیات‌های مختلف و خصوصا تصمیم گیری‌ها و نوع واکنش‌ها کمک کند.

در هر صورت و تا اینجای کار از هویت پرنده بزرگ در پایگاه هوایی اسرار آمیز چینی بی‌خبر هستیم، اما در صورتی که چینی‌ها به سمت هر کدام از این برنامه‌ها رفته باشند، این مسائل می‌تواند اثر بزرگی بر روی توان رزم هوایی این کشور در سال‌های آینده داشته باشد.

 تحقیق و نگارش توسط چین‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *