جو بایدن دستور بررسی وابستگی زنجیره تأمین صنایع پیشرفته آمریکا به خارج از کشور را صادر کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با هدف کاهش اتکا به کشورهایی مانند چین، دستورالعملی مهم را برای بررسی میزان وابستگی زنجیره‌های تأمین محصولات مهم آمریکا از جمله نیمه‌هادی‌ها امضا کرد.

بایدن به آژانس‌های فدرال دستور داده که یک روند بازبینی 100 روزه را برای یافتن راه‌هایی در جهت افزایش تولید داخلی در چهار زمینه: نیمه‌هادی‌ها، داروها، باتری‌های خودرو و عناصر خاکی کمیاب که برای فناوری و صنعت دفاع بسیار مهم هستند، آغاز کنند.

بایدن در هنگام امضای این دستور اجرایی گفت: برای محافظت و امنیت در شرایط اضطراری ملی، لازم نیست که به یک کشور خارجی متکی باشیم.

البته بایدن از چین نامی برده است.

در جلسه مطبوعاتی کاخ سفید قبل از امضای این دستور اجرایی، این اقدام برای کمک به رقابت ایالات متحده در جهان ضروری توصیف شد.

پیتر هارل، مدیر ارشد اقتصاد بین‌المللی و رقابت در شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: زنجیره تأمین ما نباید در معرض دستکاری کشورهای رقیب باشد.

دولت بایدن که همچنین به دنبال همکاری با شرکای بین‌المللی برای اطمینان از زنجیره‌های تأمین پایدار و قابل اتکا است، خواستار بررسی یک‌ساله جداگانه تولید تجهیزات برای بهداشت عمومی و آمادگی بیولوژیکی، دفاع، حمل‌ونقل، انرژی کشاورزی و تولید مواد غذایی شده است.

قبل از امضای دستورالعمل اجرایی، بایدن با یک گروه از دو حزب از قانون‌گذاران دیدار کرد و در مورد موضوعات زنجیره تأمین که در طی همه‌گیری کرونا برجسته‌تر شده است، بحث و گفتگو کرد. پس از این جلسه، سناتور جان کورنین، یک جمهوری‌خواه از تگزاس، گفت که این یک بحث بسیار مثبت بوده است.

کورنین با تأکید بر فوریت موضوع گفت: چین در حال حاضر در حال ساخت 17 مرکز تولید صنایع نیمه‌هادی است، در حالی که ایالات متحده در مراحل اولیه ساخت یک مرکز در آریزونا است.

مایکل مک کول، نماینده جمهوری‌خواه تگزاس که در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان عضو است، نیز در این جلسه شرکت کرد و گفت: حزب کمونیست چین میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا رهبر تولید نیمه‌هادی‌ها شود و ما نمی‌توانیم عقب بیفتیم و اقتصاد خود را به خطر بیندازیم.

اخیراً، کمبود تراشه، خودروسازان آمریکایی را مجبور به کاهش شیفت کارخانه و کاهش تولید کرده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *