جی 20 به موتور بومی مجهز شد

تصاویر مربوط به تبلیغ جذب خلبان در نیروی هوایی چین که چندی پیش منتشر شد، به دلیل اشاره به بمب افکن H-20 شدیدا مورد توجه قرار گرفت.

با نمایش این تصویر بسیاری از مخاطبان یکی از نکات مهم در این تصاویر را از دست دادند و آن هم مجهز شدن جنگنده‌های نسل 5 چین یعنی جی 20 به موتورهای بومی سری WS-10C بود.

این موتور در حال حاضر بخش عمده‌ای از جنگنده‌های بومی چین خصوصا سری جی 11 و جی 10 را تجهیز کرده است.

مدل سی این موتور دارای بحث کاهش اثرات خروجی حرارتی است که فاکتور مهم برای جنگنده‌های پنهانکار است.

جی 20 به موتور بومی مجهز شد

منابع داخلی ارتش چین اعلام ‌کردند که دلیل تعویض موتور در این جنگنده‌ها، فشارهای روسیه به چین بوده است.

روس‌ها با توجه به نیاز چین به موتورهای سری AL-31F پکن را تحت فشار قرار داده بودند که تعداد بیشتری جنگنده سوخو 35 از این کشور بخرند تا در مقابل موتورهای بیشتری به چین بفروشند.

چینی‌ها با این استدلال که که به غیر از بحث موتور در باقی کاراکترهای پروازی، جنگنده‌های J-16 آنها بالاتر از سوخو 35 روسی است، این پیشنهاد را رد کرده و موتورهای بومی را بر روی جنگنده جی 20 نصب کرده‌اند.

در حال حاضر چینی‌ها در حال تزریق حجم گسترده منابع مالی در خصوص توسعه موتور توربوفن نظامی هستند و قرار است موتوری به اسم WS-15 که با الگو برداری از موتور جنگنده آمریکایی اف 22 توسعه پیدا کرده است، پیشران اصلی جنگنده‌های جی 20 باشد.

چینی‌ها از سال‌ها پیش تلاش کردند تا موتور WS-15 را برای جنگنده جی 20 توسعه بدهند که این موتور با مشکلات مختلفی در مرحله توسعه رو به رو شد.

کارشناسان اعتقاد دارند که چین به دلیل فشارهای آمریکا در منطقه شرق آسیا نیاز دارد تا به سرعت جنگنده‌های جی 20 را وارد خدمت کند و به همین دلیل منتظر موتورهای WS-15 نمانده و سری تولیدی فعلی با موتورهای بومی WS-10C مجهز شده‌اند.

تحقیق و نگارش توسط چین‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *