راهبرد جدید چین: کاهش وابستگی به خارج

نشریه اکونومیست در گزارشی به ارزیابی رویکرد برنامه توسعه پنج‌ساله جدید چین (2021 تا 2025) پرداخته است.

اکونومیست معتقد است رویکرد اصلی چین در برنامه جدید توسعه این کشور که با عنوان راهبرد دومنظوره (گسترش توامان روابط خارجی و خودکفایی داخلی) معروف شده، با هدف تقویت زنجیره عرضه داخل و کاهش وابستگی به خارج است.

به نوشته اکونومیست، شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین به خودکفایی و بومی‌سازی کامل زنجیره عرضه به عنوان یک موضوع امنیت ملی نگاه می‌کند.

اما تلاش چین برای خودکفایی در همه زمینه‌ها خصوصا فناوری‌، با موانعی روبرو است، زیرا هم‌اکنون صنایع چینی بسیاری از فناوری‌های موردنیاز خود را از شرکت‌های خارجی تامین می‌کنند و اصرار دولت بر خودکفایی در این زمینه، می‌تواند مایه نگرانی شرکت‌های خارجی شود.

از دهه‌ها قبل، توسعه صادرات یکی از ارکان سیاست‌های اقتصادی چین بوده که بر مبنای نیروی کار ارزان این کشور استوار بود، اما در سال‌های اخیر سهم صادرات از تولید ناخالص داخلی چین تقریبا نصف شده و از 36درصد در سال 2006 به 18درصد در سال 2019 رسیده است.

با این حال،  دولت چین برای رفع این نگرانی، تلاش دارد که مصرف داخلی سهم بیشتری از موتور رشد اقتصادی این کشور داشته باشد.

همچنین مواضع اخیر شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین نشان می‌دهد که منظور وی از گسترش روابط خارجی، هضم شدن در جهانی‌سازی نیست، بلکه او بر باز کردن هر چه بیشتر درهای اقتصاد چین به روی شرکت‌های خارجی تاکید دارد؛ به عبارت دیگر منظور او افزایش وابستگی خارجی‌ها به بازار چین است تا ریسک فشارهای خارجی بر این کشور کاهش یابد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *