رقابت قدرت‌های جهانی در صنعت تراشه

به گزارش چین‌نگار، موشک‌ها و نیروهای نظامی را فراموش کنید. نیمه‌هادی‌ها، هوش مصنوعی و شبکه‌های نسل بعدی ارتباطات، سلاح‌های جدید مورد رقابت بین دو اقتصاد بزرگ جهان هستند.

در حالی که ایالات متحده در دوره دونالد ترامپ برخی از غول‌های فناوری چین مانند هوآوی و برنامه اشتراک ویدیوی TikTok را به دلایل امنیت ملی هدف قرار داد، جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تلاش است تا متحدان خود را برای مبارزه در ساخت نیمه‌هادی‌ها و محاسبات کوانتومی با چین جمع کند.

در حالی که همه‌گیری کرونا به کمبود تراشه دامن شده، انبار شدن قطعات تولیدی هوآوی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده در بروز آن نقش داشته است. تصمیم ترامپ برای محروم کردن این شرکت از برنامه‌های اصلی گوگل برای تلفن‌های هوشمند، هوآوی را بر آن داشت تا نسخه اندروید خود را بنام Harmony بسازد.

وابستگی ایالات متحده به تأمین‌کنندگان خارجی این واقعیت را نشان می‌دهد که این کشور سال‌ها در تشخیص نیاز به ساخت یک صنعت تراشه داخلی به اندازه کافی قوی، موفق نبوده است.

از سوی دیگر انتظار می‌رود موضوع اصلی این هفته نشست سالانه کنگره ملی خلق، مجلس قانون‌گذاری چین، خودکفایی در فناوری و نوآوری باشد.

در شرایطی که واشنگتن و پکن بر سر تسلط بر فناوری رقابت دارند، مرحله بعدی رقابت این دو ابرقدرت در حال شکل‌گیری است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *