رویاهای چین در فناوری تراشه با مانعی به نام دولت بایدن مواجه می‌شود؟

تحلیلگران می‌گویند که انتظار نمی‌رود محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده که علیه شرکت‌های فناوری چینی اعمال می‌شود، در دوره ریاست جمهوری بایدن کاهش یابد.

به گفته تحلیلگران، تقابل آمریکا و چین بر سر صنعت تجهیزات نیمه‌هادی در دوره ریاست جمهوری بایدن هم ادامه خواهد یافت اما احتمالاً رویکرد دیگری خواهد داشت، زیرا دولت جدید آمریکا از متحدان خود برای جلوگیری از تحقق هدف پکن در رسیدن به خوداتکایی در صنعت تراشه، دعوت به همکاری می‌کند.

بایدن در مطلبی که در ماه اکتبر در وال‌استریت ژورنال نوشت تاکید کرد که در صورت انتخاب، تمرکز خود را بر تقویت رقابت‌پذیری آمریکا خواهد گذاشت و افزود در صورتی که به نفع آمریکا باشد با چین همکاری خواهد کرد.

تحلیلگران هم معتقدند بایدن در مورد چین قاطعانه عمل خواهد کرد اما حتی اگر تغییراتی در سیاست‌های فناوری آمریکا علیه چین ایجاد شود، احتمالاً بلافاصله این اتفاق نخواهد افتاد.

کارشناسان اتفاق نظر دارند که چین نهایتاً راهی برای رسیدن به خودکفایی در صنعت تراشه پیدا خواهد کرد، نه تنها به دلیل بدتر شدن روابط دیپلماتیک، بلکه به دلیل اینکه این کشور با وجود میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در صنایع نیمه‌هادی، با کمبود دانش فنی در فناوری‌های اصلی روبرو است.

برخی ناظران می‌گویند که بایدن کارت‌هایی را که ترامپ علیه چین بازی کرد ادامه می‌دهد و با متحدانش همکاری می‌کند تا پکن را به امتیازات بیشتر برساند. رویکرد بایدن احتمالاً بیشتر هدفمند خواهد بود.

 نیمه‌هادی‌ها که با نام تراشه یا مدارهای مجتمع (IC) نیز شناخته می‌شوند، پایه و اساس فناوری‌های جدید از هوش مصنوعی و نسل پنجم اینترنت گرفته تا تلفن‌های هوشمند و اتومبیل‌های خودران هستند.

ایالات متحده دسترسی چین به فناوری مبدأ ایالات متحده در زمینه نیمه‌هادی‌ها را قطع کرده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *