سرمایه‌گذاری مشترک سوییفت و چین و بین‌المللی‌سازی یوان با استفاده از ارز دیجیتال جهانی

سرمایه‌گذاری مشترک بین بزرگترین سیستم پیام‌رسانی الکترونیکی پرداخت بانکی در جهان (سوییفت) و دپارتمان ارز دیجیتال بانک مرکزی چین نشانه‌ای از عزم پکن برای استفاده جهانی از ارز دیجیتال یوان است.

در میان وخیم شدن روابط چین با ایالات متحده، درخواست‌ها از داخل چین در حال افزایش است که این کشور با افزایش استفاده جهانی از یوان، از اتکای خود به دلار آمریکا بکاهد.

در همین زمینه تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاری مشترک بین سوییفت و دو مؤسسه تحقیقات ارز دیجیتال و مرکز تسویه حساب ملی چین می‌تواند به توسعه یوان دیجیتال، استفاده بین‌المللی از آن و حمایت از چین برای رقابت با ایالات متحده به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی کمک کند.

سوییفت در بیانیه‌ای برای South China Morning Post نوشته است: سرمایه‌گذاری مشترک با چین به ما امکان می‌دهد خدمات خود را به مشتریانمان در چین توسعه دهیم. سوییفت به عنوان یک همکاری بی‌طرف جهانی، همیشه در جهت منافع کل جامعه عضو عمل می‌کند. ما بیش از 30 سال بخشی از بازارهای مالی چین بوده‌ایم … و مانند هرجایی که فعالیت می‌کنیم، در صورت لزوم تنظیماتی را انجام می‌دهیم تا با الزامات قانونی مطابقت داشته باشیم.

ساختار دلاری سوییفت به واشنگتن اختیارات گسترده‌ای را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه کشورها داده است و آمریکا می‌تواند هر کشوری را بخواهد از دریافت منابع صادراتی، پرداخت پول کالاها یا دارایی‌های دلاری آمریکا محروم کند.

سرمایه‌گذاری مشترک سوییفت و چین پس از ابراز نگرانی مبنی بر اینکه ایالات متحده ممکن است چین یا هنگ‌کنگ را از سوییفت اخراج کند صورت گرفته است.

نهاد جدید، Finance Gateway Information Service ، در 16 ژانویه با سرمایه 10 میلیون یورو (12 میلیون دلار آمریکا) در پکن ثبت شد.

سوییفت با 55 درصد بزرگ‌ترین سهامدار این نهاد جدید است، در حالی که مرکز تسویه حساب ملی چین (زیرمجموعه بانک مرکزی چین) دارای 34 درصد سهام است. مابقی سهام هم در اختیار دستگاه‌های دولتی چینی مثل مؤسسه تحقیقات ارز دیجیتال بانک مرکزی چین است.

اوریول کودویلا، مشاور مدیریت و استراتژی در این باره گفت: درست است که چین در تلاش بود تا یک سیستم جایگزین برای سوییفت ایجاد کند، اما از نظر واقع‌گرایانه جذب این سیستم برای همیشه مشکل بوده است، از این رو این سرمایه‌گذاری جدید مهم است و یکی از اهداف اصلی این سرمایه‌گذاری مشترک کمک به بین‌المللی‌سازی یوان است.

تحلیلگران می‌گویند: هنگامی که توسعه یوان دیجیتال در بازار پرداخت داخلی خود به مرحله بالایی برسد، باید برای پرداخت‌های بین‌المللی گسترش یابد تا به افزایش محبوبیت یوان در سطح بین‌المللی کمک کند.

چین تاکنون برنامه‌های مختلف آزمایشی ارز دیجیتال را اجرا کرده است.

در شهرهای مختف، بسته‌های قرمز دیجیتال – بر اساس پاکت‌های هدیه‌ای که به طور سنتی در تعطیلات و مناسبت‌های خاص ارائه می‌شود – در اختیار مصرف‌کنندگان در مغازه‌های خرده‌فروشی، رستوران‌ها و همچنین آنلاین قرار گرفته است.

هیچ زمان‌بندی رسمی برای راه‌اندازی یوان دیجیتال چین وجود ندارد، اگرچه گزارش شده است که بانک مرکزی قصد دارد قبل از شروع بازی‌های المپیک زمستانی که انتظار می‌رود در ماه فوریه در پکن 2022 برگزار شود، e-yuan یا همان پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال را آزاد کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *