شرکت نظارتی چینی همکار بزرگ ارتش چین

شرکت چینی Hikvision که بزرگترین شرکت جهان در حوزه تولید محصولات نظارتی به حساب می‌آید، بر اساس برآوردها و گزارشات جدید از جمله شرکای مهم ارتش چین به حساب می‌آید.

شرکتی موسوم به IVPM که فعال و رصد کننده شرکت‌های حوزه ساخت تجهیزات نظارتی است، بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که این شرکت مورد نظر دارای پیوندهای نیرومندی با ارتش چین بوده و خصوصا در زمینه پهپادی در سال 2019 با نیروی هوایی همکاری نزدیک داشته است.

این همکاری‌ها سابقه طولانی‌تر داشته و برای نمونه شرکت مورد نظر در سال 2014 میلادی به عنوان شرکتی که جزو زنجیره تامین کننده‌های اولیه ارتش چین بوده خود را معرفی کرده است.

از دیگر محصولات توسعه یافته توسط این شرکت می‌توان به تفنگ‌های اخلال‌گر ضد پهپاد اشاره کرد که چندی پیش در جریان یک برنامه تلویزیونی برای اولین بار به نمایش درآمد.

شرکت Hikvision در پاسخ به این مطالب اعلام کرده که در حوزه همکاری با ارتش چین فعالیت ندارد و کلیه حوزه‌های فعالیت این شرکت بخش‌های تجاری را پوشش می دهد و ممکن است بخشی از محصولات تولید شده توسط آنها دارای کاربری دوگانه باشد.

در عین حال از مدتی پیش این شرکت به دلیل آنچه استفاده از محصولات آن در سرکوب فعالان حقوق بشر و اقلیت‌های مذهبی در چین خوانده می‌شد، توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و وزارت دفاع آمریکا نیز نام این شرکت را وارد لیست سیاه خود کرده است.

مسئله همپوشانی بخش نظامی و غیر نظامی و همکاری‌های این دو بخش در حوزه توسعه فناوری‌ها از جمله برنامه‌های جدید دولت چین است که به شدت در حال پیگیری بوده و باعث نگرانی‌های جدی در جهان غرب خصوصا آمریکا شده است.

بخشی از موج اخیر تحریم‌ها بر علیه شرکت‌های فناورانه چینی نیز بر اساس همین مسئله رخ داده است.

تحقیق و ترجمه توسط چین‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *