فعالان حقوق بشر خواستار بایکوت بازی‌های المپیک 2022 پکن شدند

گروهی از فعالین حقوق بشر اخیرا برای حمایت از حقوق بشر در تبت و اقلیت قومی اویغورها در چین خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی 2022 شدند چراکه معتقدند این رویداد باعث تقویت دولت چین در سرکوب‌ها خواهد شد.

بازی‌های المپیک زمستانی پکن قرار است یک سال دیگر برگزار شود، اما کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) تحت فشار منتقدان پرونده حقوق بشر چین قرار دارد.

کالدن اوبارا، رئیس گروهی به نام جامعه تبت در ژاپن، در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو گفت: IOC احمقانه تصمیم به برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی و پارالمپیک در پکن گرفت بنابراین ما مجبور می‌شویم صحبت کنیم. اگر چین جلوی نقض حقوق بشر در تبت و مناطق اطراف را نگیرد، نباید میزبان بازی‌های المپیک زمستانی 2022 در پکن باشد.

یکی دیگر از فعالان حقوق بشر به نام هیدتوشی ایشی که نایب رئیس اتحاد آزاد هند و اقیانوس آرام است نیز، خواستار اتحاد کشورها از جمله آمریکا در این زمینه شد.

وی گفت: این چیزی نیست که فقط ژاپن بتواند آن را انجام دهد، بنابراین ما می‌خواهیم که جامعه بین‌المللی با هم عمل کنند. ما می‌خواهیم دولت جدید بایدن به ما بپیوندد.

از جمله حاضران این کنفرانس خبری، ویلیام لی بود که دو سال پیش به ژاپن نقل مکان کرد و سال گذشته یک گروه سیاسی را برای مبارزات به منظور دموکراسی بیشتر در هنگ‌کنگ ایجاد کرد و نماینده گروهی به نام کنگره مغولستان جنوبی است.

از سوی دیگر ائتلافی متشکل از 180 گروه مدافع حقوق بشر روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده به دولت‌های مختلف خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی پکن شدند.

سوابق حقوق بشر چین برای سال‌ها منبع اختلاف با دولت‌های غربی بوده است. پکن به طور معمول شکایات غربی‌ها در مورد سوابق حقوق خود را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه گفت به شدت از گزارش‌های مربوط به تجاوز و سوءاستفاده جنسی علیه زنان در اردوگاه‌های اجباری اویغورها در منطقه شینجیانگ چین ناخشنود است و این رفتارها باید عواقب جدی در پی داشته باشد.

چین اتهامات سوءاستفاده در شینجیانگ را رد می‌کند و گفته است که مجتمع‌هایی که دراین منطقه راه‌اندازی کرده است، آموزش‌های حرفه‌ای را برای کمک به نابودی افراط گرایی و جدایی‌طلبی اسلامی ارائه می‌دهند.

دولت آمریکا اعلام کرد که قصد ندارد مانع شرکت ورزشکاران آمریکایی در پکن 2022 شود.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، این هفته گفت: ما در حال حاضر در مورد تغییر وضعیت یا برنامه‌های خود صحبت نمی‌کنیم زیرا مربوط به بازی‌های المپیک پکن است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *