مزایای چندپارگی جامعه آمریکا در دوره بایدن برای چین

به گفته ناظران دیپلماتیک، در حالی که رسانه‌های دولتی چین به انعکاس وضعیت ایالات متحده به عنوان جامعه به هم ریخته و از هم گسیخته ادامه می‌دهند، پکن می‌تواند انتظار داشته باشد که چندپاره شدن اجتماعی آمریکا در سیاست‌های دولت بعدی کاخ سفید نقش داشته باشد.

در صفحه روزنامه People’s Daily، سخنگوی حزب کمونیست، در فضای مجازی به شکاف‌های ایجادشده در جامعه آمریکا پرداخته شده است.

دیائو دامینگ دانشیار روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین پکن می‌گوید: شورش در کپیتول هیل، جامعه تقسیم‌شده آمریکا و چندقطبی شدن سیاسی در این کشور را برای مدت طولانی آشکار می‌کند. بزرگ‌ترین مشکلی که دولت بعدی با آن روبرو خواهد شد، نحوه پاسخگویی به آمریکای پاره‌پاره است.

این ارزیابی‌ها پس از حمله روز چهارشنبه به ساختمان کنگره توسط طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به عنوان بخشی از تلاش برای جلوگیری از صدور تأییدیه پیروزی انتخابات ریاست جمهوری جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها انجام شد. این ماجرا منجر به چند کشته در میان طرفداران ترامپ شد و چند استعفا در کابینه ترامپ به دنبال داشت.

اما ناظران چینی اظهار داشتند که دولت بعدی ایالات متحده باید با تقسیمات جامعه این کشور دست و پنجه نرم کند و این وضعیت می‌تواند در روابط با چین تأثیر بگذارد.

تحلیلگران می‌گویند که در صورت دور شدن بایدن از شعار اول آمریکای ترامپ و نزدیک شدن به موضع طرفداری از جهانی شدن، شکاف در جامعه ایالات متحده گسترش می‌یابد، تغییری که می‌تواند به نفع چین باشد و احتمالا نتیجه معکوس خواهد داد.

آنچه در کنگره آمریکا رخ داد، فقط میراث ترامپ را منعکس نمی‌کند بلکه بیانگر یکی از ابعاد دوقطبی شدن جامعه آمریکا در جنبه‌های مختلف اعم از نژاد، فاصله فقر و بسیاری موارد دیگر است.

 اما آنچه ما می‌دانیم، دموکرات‌ها طرفدار جهانی‌سازی هستند و انتظار می‌رود که متفاوت از رویکردهای حمایت‌گرایانه و دوجانبه ترامپ عمل کنند. جهانی شدن به نفع توسعه اقتصادی چین است.

ضمن آنکه برخلاف چین، ایالات متحده به علت فشار ناشی از ویروس کرونا منابع سرمایه‌گذاری در ائتلاف‌های بین‌المللی را ندارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *