مشارکت 90 شرکت چینی برای توسعه زنجیره تأمین صنایع نیمه‌هادی

غول‌های فناوری چین از جمله هوآوی، SMIC، شیائومی، تنسنت و علی‌بابا در کنار ده‌ها شرکت دیگر آماده کمک به کاهش وابستگی چین به واردات فناوری خارجی هستند.

چین از ده‌ها شرکت با فناوری پیشرفته، به‌علاوه دانشگاه‌ها و ارگان‌های دیگر خواسته است تا در بالا بردن استانداردهای تولید تراشه‌های رایانه‌ای کمک کنند، زیرا می‌خواهد وابستگی خود را به نیمه‌هادی‌های ساخت خارجی کاهش دهد.

چین در حال تحریک 90 شرکت و موسسه برتر فناوری مانند Huawei، SMIC، Xiaomi، Tencent و Alibaba است تا در مقابل تحریم‌های جاری ایالات متحده که دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته خارجی را محدود می‌کند، بر روی استانداردها و راه‌های تقویت زنجیره تأمین نیمه‌هادی داخلی تمرکز کنند.

این پیشنهاد توسط موسسه استانداردسازی الکترونیک چین (CESI) ارائه شده است که معتقد است بیشتر استانداردهای مدار مجتمع (IC) صادر شده توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (ICE) نمی‌تواند تقاضای صنعت IC که با سرعت بالا در حال رشد است را برآورده کند.

CESI در بیانیه‌ای اعلام کرده است: برای فناوری‌های کلیدی و برنامه‌های خاص، استاندارد وجود ندارد. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌های داخلی تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اما هیچ استاندارد واحدی برای ارزیابی عملکرد آنها وجود ندارد، نبود چنین استانداردی باعث افزایش هزینه‌های ارتباطی بین تولیدکنندگان تراشه و مشتریان آنها می‌شود.

در این سند آمده است که چین همچنین به استانداردهای فنی برای سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی (MEMS) نیاز دارد که می‌تواند به تولیدکنندگان تراشه در کاهش هزینه‌های تولید، افزایش ظرفیت و بهبود کارایی کمک کند.

لیست اولیه اعضای کمیته منتشرشده توسط وزارت صنعت چین شامل برخی از شرکت‌های نیمه‌هادی پیشرو کشور مانند SMIC و واحد طراحی تراشه HiSilicon هوآوی، سازندگان برجسته تجهیزات مخابراتی نسل پنجم Huawei و ZTE، سازنده گوشی‌های هوشمند Xiaomi و همچنین غول‌های اینترنتی مانند Tencent و علی‌بابا هستند.

کمیته استاندارد همچنین شامل برترین و سومین اپراتورهای مخابراتی چین یعنی China Mobile و China Unicom و دانشگاه‌های برتر مانند Tsinghua و موسسه فناوری Harbin (HIT) است.

با توجه به آسیب‌پذیری صنعت نیمه‌هادی داخلی که در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارد، این پیشنهاد در حالی ارائه می‌شود که چین تلاش‌های خود برای کاهش وابستگی به فناوری‌های وارداتی را مضاعف کرده است.

شورای دولتی چین سال گذشته هدف خود را برای افزایش میزان خودکفایی تراشه کشور از 30درصد، به 70درصد، طی 5 سال اعلام کرد.

آمریکا از سال گذشته منع استفاده از فناوری آمریکایی را بر شرکت‌های چینی از جمله هوآوی تشدید کرده است.

واشنگتن ادعا می‌کند که هوآوی ارتباط تنگاتنگی با ارتش چین دارد و تجهیزاتی که در سطح جهانی نصب کرده است می‌تواند توسط پکن برای جاسوسی استفاده شود.

تحریم‌های ایالات متحده به طور جدی به تجارت تلفن‌های هوشمند هوآوی ضربه زده و باعث شده است که این شرکت، برند گوشی هوشمند Honor خود را به فروش برساند. بر اساس تحقیقات Canalys، هوآوی در سه‌ماهه چهارم از رتبه پنج فروش برتر به رتبه ششم سقوط کرده است.

SMIC بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه چین هم که گفته می‌شود در حال تولید تراشه‌های با عملکرد بالا برای پاسخگویی به تقاضای هوآوی است، توسط ایالات متحده از تهیه تجهیزات نیمه‌هادی پیشرفته منع شده است.

علاوه بر شرکت‌های فناوری، 18 دانشگاه چین با تخصص در فناوری‌های مربوط به دفاع ملی نیز توسط ایالات متحده تحریم شده‌اند و HIT یکی از آنها است.

در ژوئن سال گذشته، اداره صنعت و امنیت تحت وزارت بازرگانی ایالات متحده، HIT را به دلیل اتهامات استفاده از فناوری ایالات متحده برای برنامه موشکی چین به لیست ممنوعه خود اضافه کرد. شرکت‌های موجود در این لیست باید درخواست مجوز برای واردات محصولات و خدمات ساخت آمریکا را بدهند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *