مقام ارشد چینی استراتژی این کشور در جنگ فناوری با ایالات متحده را تشریح کرد

یک مقام عالی‌رتبه در حلقه اصلی حزب حاکم کمونیست چین گفته است که این کشور باید برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده که دسترسی چین به تجهیزات پیشرفته را محدود کرده، شرکت‌های خصوصی را برای کاهش اتکا به فناوری‌های خارجی تحریک کند.

جیانگ جین کوآن،Jiang Jinquan  رئیس تازه ترفیع یافته دفتر تحقیقات سیاست مرکزی که به مطالعه و تهیه سیاست‌های ملی برای رهبری عالی چین می‌پردازد، روز دوشنبه در مقاله‌ای در رسانه رسمی Study Times نوشت: استقلال فناوری در زمانی که ایالات متحده محدودیت‌های فناوری را بر چین تحمیل می‌کند انتخاب اجتناب‌ناپذیر پکن برای دستیابی به سطوح بالاتر است.

این مقاله درواقع برداشت و تفسیر جیانگ از سخنرانی مهم شی جینپینگ رئیس‌جمهور برای مسئولان استانی چین در اوایل ماه جاری بود. متن کامل سخنرانی شی جینپینگ منتشر نشده است، اما بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا، شی جینپینگ به ستارگان نوظهور سیاسی این کشور گفته در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، چین وارد مرحله جدید توسعه شده است و زمان و روند به نفع پکن است.

شی جینپینگ تاکید کرده که مشخصه اصلی الگوی توسعه جدید چین، دستیابی به سطح بالاتری از خودکفایی و توانمندسازی است و چین باید تمرکز بیشتری بر نوآوری‌های مبتکرانه داشته باشد.

جیانگ هم نوشته که بخش فناوری چین هنوز نواقص زیادی دارد که این کشور را در برابر تحریم‌های خارجی آسیب‌پذیر می‌کند.

در صنعت نیمه‌هادی، ظرفیت تولید چین تنها 7 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دهد اما تقاضای چین 33 درصد از کل تقاضای جهان است. درنتیجه، چین برای تأمین بیش از 80 درصد تقاضای داخلی محصولات نیمه‌هادی مجبور است به واردات متکی باشد.

در حال حاضر، ایالات متحده محاصره فناوری را بر چین تحمیل کرده تا به طور قابل توجهی تبادل فناوری خارجی و همکاری آن را مختل کند؛ بنابراین پیگیری خودکفایی و توانمندسازی چین در بخش فناوری، یک انتخاب اجتناب‌ناپذیر است.

جیانگ در ادامه نوشته است: هدف از استراتژی چین توسعه توانایی‌های بومی در بخش‌های مهم صنعتی برای کاهش اتکا به فناوری‌های خارجی به‌ویژه از کشورهای غربی است.

مقاله جیانگ که تنها چند روز پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد، افکار استراتژیک رهبری چین درباره آینده فناوری این کشور را در زمانی روشن می‌کند که دو قدرت بزرگ جهان درگیر یک رقابت استراتژیک ژئوپلیتیک و فناوری هستند.

ایالات متحده از قدرت خود در صنعت نیمه‌هادی جهانی برای اجبار کارخانه‌های بین‌المللی از جمله شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی SMIC برای جلوگیری از عرضه تراشه به هوآوی، برترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند و تجهیزات ارتباط از راه دور در چین، استفاده کرده و به نوعی پکن را مجبور به تقویت خوداتکایی در این زمینه کرده است.

اما هنوز یک سؤال باز باقی‌مانده است که آیا رویکرد از بالا به پایین پکن در بسیج منابع موجود این کشور برای دستیابی به پیشرفت در چند حوزه هدفمند فناوری می‌تواند به این کشور در دستیابی به مزیت فناوری نسبت به ایالات متحده کمک کند؟ به گفته جیانگ، چین در بیش از نیمی از تجهیزات پیشرفته، نرم‌افزار و اجزای اصلی خود به واردات متکی است.

جیانگ نوشته است: چین همچنین گروه‌های ملی را برای تقویت تحقیقات علمی و نوآوری ایجاد خواهد کرد. چین باید به شرکت‌های تجاری متکی باشد و بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه تشویق کند و دولت چین به آنها از طریق خرید نتایج تحقیقاتشان، پاداش دهد.

به طور جداگانه، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) روز سه‌شنبه اعلام کرد که از شرکت‌های داخلی و خارجی برای افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نیمه‌هادی چین و بهبود ظرفیت تولید مدارهای مجتمع چین پشتیبانی خواهد کرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *