نکته مهم درباره نسل جدید جنگنده‌های ناونشین چین

اخیرا مستندی در خصوصا تمرینات یگان هوادریای ارتش چین در شبکه اجتماعی Weibo این کشور منتشر شده است.

این کلیپ به نظر در تاریخ 17 نوامبر امسال منتشر شده و کارشناسان امر نکته جالبی را در آن کشف کردند.

جنگنده‌ های ناونشین

در تصویر مورد نظر که در بالا نیز آمده است، به نوعی برای اولین بار یک نمای بسیار نزدیک از نسل جدید جنگنده های J-15 ارتش چین دیده می‌شود.

این مدل از جنگنده در گونه اولیه بر اساس هواپیمای سوخو 33 نیروی دریایی شوروی سابق برای نشست و برخواست از نسل اولیه ناوهای هواپیمابر آن کشور ساخته شده بود، الگو گرفته شد.

در حقیقت اولین ناوهواپیمابر چین شناور ناتمام ساخت شوروی بود که در اوکراین باقی مانده بود و دومین ناو هواپیمابر چین هم با الگو برداری از همان شناور ساخته شده است.

عکس تست های همین مدل در سال 2016
عکس تست های همین مدل در سال 2016

در این دو ناو اگر دقت کنیم، در بخش جلویی شاهد زاویه دار بودن بخش جلویی ناو هستیم که در نقش نوعی سکوی پرش کار کرده و به هواپیما کمک می‌کند از روی ناو پرواز کند.

اما در تصویر جدید و بخشی که با فلش مشخص شده یک ارابه فرود بزرگتر نسبت به مدل استاندارد جنگنده‌های J-15 دیده می‌شود که نشان می‌دهد این پرنده برای پرواز از روی ناوهای هواپیمابر بدون سکوی زاویه‌دار آماده شده‌اند.

در سال 2016 میلادی نیز تصویری از این مدل از فاصله‌ای دورتر منتشر شده بود که البته از آن زمان تا به امروز خیلی تصاویر زیادی از این فاصله نزدیک از این پرنده منتشر نشده بود.

برخی مدل جدید را J-15T نامیده‌اند.

بر اساس برخی اخبار و تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در خصوص ساخت سومین ناوهواپیمابر چین به نظر می‌رسد این بار آنها به سمت طراحی شبیه به ناوهای هواپیمابر آمریکایی و فرانسوی رفتند و قصد دارند از منجنیق برای پرواز درآوردن هواپیما بهره ببرند.

اساس کار این سامانه یک سیستم است که به چرخ جلویی هواپیما به صورت یک گیره وصل شده و سرعت هواپیما را معمولا در کمتر از 2 ثانیه می‌تواند به نزدیک 200 کیلومتر در ساعت برساند. انرژی لازم برای فعالیت این سیستم پرتاب گر معمولا از سیستم پیشران ناو تامین شده و عمدتا از نیروی بخار برای فعالیت بهره می‌برد، اما به نظر آمریکایی‌ها در کلاس جدید ناوهای هواپیمابر خود از انرژی الکترومغناطیسی برای این کار بهره می‌برند و چین نیز به نظر به دنبال همین سیستم است.

این سیستم در طول عمر از عملکرد بهتری نسبت به گونه‌های بخاری برخوردار بوده و می‌تواند پرنده‌های سنگین‌تری را به پرواز درآورد.

در هر صورت چه با استفاده از پیشران‌های بخاری چه الکترومغناطیسی، تبدیل شدن نسل جدید ناوهای هواپیمابر چین از نظر طراحی به گونه‌های غربی نشان می‌دهد که نسل جدید جنگنده‌های چینی می‌تواند محموله‌های سنگین‌تر و در کل با وزن بیشتری به هوا برخیزد که این مسئله به معنای مهمات بیشتر یعنی قدرت آتش بیشتر و سوخت بیشتر به معنی برد پروازی بیشتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *