نگاهی به دو جنگنده اصلی در هند و چین

جنگنده سوخو 30 ساخت روسیه در دو کشور هند و چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین هواپیماهای رزمی شناخته می‌شود.

هندوستان به عنوان یکی از مشتری‌های اصلی سوخو 30 از سال‌های آغازین هزاره جدید میلادی تحویل این جنگنده را آغاز کرده و به صورت تحت لیسانس آن را در خاک خود تولید می‌کند.

چینی‌ها ترکیبی از جنگنده‌های سوخو 27، سوخو 30 و سوخو 35 را از روسیه در سال‌های اخیر خریداری کرده‌اند.

در سال‌های اخیر چینی‌ها جنگنده بومی J-16 را با الگو گرفتن از سوخو 30 روسی توسعه داده‌اند.

این جنگنده چینی را می‌توان پیشرفته‌ترین مدل چینی توسعه یافته بر اساس خانواده جنگنده‌های سری فلانکر روسیه بدانیم.

در ادامه نگاهی مقایسه‌ای بین جنگنده چینی و سوخو 30 مدل MKI نیروی هوایی هند در برخی کاراکترهای خاص خواهیم داشت.

جنگنده چینی از بدنه با مواد کامپوزیتی بهره می‌برد که در بحث کاهش وزن و در نتیجه رسیدن به مصرف سوخت کمتر و داشتن برد بیشتر موثر است؛ جنگنده هندی فاقد این بحث است.

در حوزه راداری هواپیمای چینی از رادار آرایه فازی فعال بهره می‌برد، اما سوخو 30 نیروی هوایی هند از یک راداری ترکیبی بر اساس رادار آرایه فازی غیر فعال بهره می‌برد.

در بحث موشک‌های فراتر از میدان دید و هدایت راداری جنگنده چینی از موشک‌های پی ال 12 و پی ال 15 با برد 80 و بیش از 150 کیلومتر بهره می‌برد.

سوخوهای هندی به موشک‌های روسی آر 27 ، آر 77 و موشک هندی آسترا مجهر هستند که نهایتا بردی در حدود 130 کیلومتر را در اختیار این جنگنده در حوزه درگیری فراتر از میدان دید هوایی را ارائه می‌دهد.

جنگنده چینی دارای سیستم هشدار نزدیک شدن موشک و هشدار قفل راداری بوده، اما فاقد سیستم هشدار قفل لیزری است؛ جنگنده هندی صرفا دارای سیستم هشدار قفل راداری است.

در بحث موتور جنگنده چینی از موتور بومی مدل WS-10B با توان 140 کیلو نیوتون بهره می‌برد. این موتور فاقد سیستم‌های تغییر دهنده‌های بردار رانش بوده، اما از سیستم کنترل دیجیتال موتور بهره می‌برد که کنترل بهتر و سریع‌تری را نسبت به وضعیت موتور به خلبان ارائه می‌دهد.

جنگنده هندی از موتور روسی AL-31FP بهره می‌برد که توانی در حدود 122.6 کیلونیوتون تولید کرده و توان کنترل بردار رانش دارد، اما فاقد سیستم کنترل دیجیتالی است.

هواپیمای چینی توسط شرکت هوافضای Shenyang چین طراحی و ساخته شده و از سال 2013 عملیاتی شده و تا به الان در حدود 150 فروند از آن وارد خدمت شده است.

جنگنده هندی از سال 2002 وارد خدمت شده و توسط شرکت صنایع هوافضای هندوستان به صورت تحت لیسانس مونتاژ می‌شود و تا به الان نزدیک به 272 فروند از آن به نیروی هوایی هند تحویل داده شده است.

 تحقیق و نگارش توسط چین‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *