ویروس کرونا به اقتصاد چین کمک کرد تا فاصله با اقتصاد آمریکا را یک تریلیون دلار کم کند

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند چین قبل از پیش‌بینی‌های رسمی پکن تا سال 2028 از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد.

شکاف بین حجم اقتصاد ایالات متحده آمریکا و چین در سال 2020 پس از آنکه ایالات متحده بدترین رقم رشد اقتصادی خود را از زمان پایان جنگ جهانی دوم به دست آورد، تقریباً 1 تریلیون دلار کاهش یافت.

بر اساس اطلاعات وزارت بازرگانی ایالات متحده که روز پنجشنبه منتشر شد، اقتصاد آمریکا- بزرگ‌ترین اقتصاد جهان – سال 2020 نسبت به سال 2019 حدود 3.5 درصد منقبض شد. عملکرد اقتصادی سال گذشته امریکا از سال 1946 که رشد اقتصادی این کشور 11.6 درصد کاهش یافت، بدترین عملکرد بود.

این در حالی است که رشد اقتصادی چین در سال 2020 به 2.3 درصد افزایش یافت. انتظار می‌رود چین تنها اقتصاد بزرگ در جهان باشد که سال گذشته رشد کرده است.

طبق محاسبات روزنامه South China Morning Post بر اساس داده‌های رسمی سال‌های 2020 و 2019، فاصله ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) بین دو اقتصاد بزرگ جهان با کاهش حدوداً 1 تریلیون دلاری به حدود 6 تریلیون دلار رسیده است.

نرخ رشد سال گذشته چین برخی از اقتصاددانان را بر آن داشت تا پیش‌بینی کنند که چین بتواند از اوایل سال 2028 از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد.

در گزارشی که در پایان سال گذشته منتشر شد، مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت مستقر در انگلیس (CEBR) گفت که چین در سال‌های آینده به رشد سریع‌تر از اروپا و ایالات متحده ادامه خواهد داد.

مرکز CEBR تخمین می‌زند که اقتصاد ایالات متحده از سال 2022 تا 2024 هر ساله حدود 9/1 درصد رشد کند و در سال‌های پس از آن تا 1.6 درصد رشد داشته باشد. در مقابل، اقتصاد چین می‌تواند سالانه 5.7 درصد تا سال 2025 و در پنج سال بعد تا سال 2030 حدود 4.5 درصد رشد کند.

بانک جهانی هم اعلام کرده که با شاخص برابری قدرت خرید (اندازه‌گیری توانایی خرید اقلام مشابه با ارزهای مختلف)، تولید ناخالص داخلی چین در سال 2017 از ایالات متحده پیشی گرفته است؛ اما این معیار محدودیت‌هایی دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *