چالش‌های افزایش سهم یوآن از مبادلات ارزی جهان 

در لندن، مرکز ارزهای خارجی جهان، تبدیل ارز یوآن بیشتر از هر زمان دیگری در حال انجام است. آپشن‌های ارز چین بیش از ین ژاپن است و خرید و فروش یوآن اکنون به اندازه تجارت پوند انگلیس به راحتی انجام می‌شود. به گفته بانک Wells Fargo & Co  ، یوآن به طور فزاینده‌ای در حال تأثیرگذاری بر حرکت‌های گسترده دلار است.

کوین کیمل، از مدیران موسسه آمریکایی Citadel Securities ، در این باره گفت: فعالیت معاملات در یوآن به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

این تغییر در حالی صورت می‌گیرد که چین در حال بررسی کاهش محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار خارج از سرزمین اصلی خود است، اقدامی که جریان سرمایه دوطرفه را تسهیل می‌کند.

بین‌المللی شدن یوآن بخشی از هدف دولت چین برای کاهش اتکا به دلار آمریکا است که برخی آن را چالشی ژئوپلیتیک برای دلار می‌دانند. کاهش وابستگی چین به دلار در سال‌های اخیر به دلیل تنش‌های اقتصادی با ایالات متحده اهمیت بیشتری پیدا کرده است، روندی که احتمالاً در دولت بایدن ادامه خواهد یافت.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بین‌المللی ترغیب می‌شوند از نسخه بین‌المللی یوآن استفاده کنند که با نام CNH در بازارها شناخته می‌شود.

در حالی که یوآن بین‌المللی از نظر تئوری آزادانه قابل تجارت است – به این معنی که قیمت آن می‌تواند همراه با تقاضا، داده‌های اقتصادی و تحولات ژئوپلیتیکی نوسان داشته باشد – اما تقریباً به واحد ارز واقعی یوآن که به اختصار CNY گفته می‌شود وابسته است. نرخ یوآن مجاز است فقط ۲درصد  از نرخ روزانه تعیین شده توسط بانک مرکزی نوسان کند.

بر اساس نظرسنجی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت ارزهای جهان، علی‌رغم محدودیت‌ها، متوسط گردش مالی یوآن در لندن به رکورد ۸۴٫۵ میلیارد دلار در روز رسیده است. در آمریکای شمالی، حجم روزانه گردش مالی یوآن بیش از دو برابر نسبت به مدت مشابه   سال گذشته افزایش یافته و به ۷٫۸ میلیارد دلار در روز رسیده است.

در قلب این دگردیسی، صندوق‌های خارجی قرار دارند که طی سال گذشته به طور مداوم پول نقد به چین ریخته‌اند. بسیاری از آنها سود بیشتری را دنبال می‌کنند زیرا اوراق قرضه ۱۰ ساله چین ۳٫۳درصد بازده دارند، در حالی که اوراق خزانه‌داری ایالات متحده ۱٫۳درصد و اوراق قرضه آلمان نزدیک به صفر درصد  بازده دارند.

سوال این است که آیا این علاقه به یوآن می‌تواند دوام بیاورد، به ویژه اگر بازدهی در بازارهای پیشرفته مانند ایالات متحده افزایش یابد و در نهایت از جذابیت نسبی چین بکاهد. برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان مانند Deutsche Bank AG و Citigroup Global Markets Inc شرط بندی می‌کنند که تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت به همین دلیل آنها، پرسنل اختصاصی بخش چین خود را در مراکز مالی از جمله لندن، نیویورک و سنگاپور افزایش می‌دهند.

با وجود سهم هنوز اندک از تجارت جهانی – طبق آخرین داده‌های بانک تسویه حساب‌های بین المللی 4.3درصد در سال 2019 – یوآن نقش بزرگتری در بازار ارز دارد.

با این وجود آرزوهای پکن برای تبدیل یوآن به یک ارز واقعی جهانی هنوز با چالش‌های بسیار واقعی روبرو است.

سهم یوآن از ذخایر بانک مرکزی تقریباً 2درصد  است، در حالی که بیش از 60درصد  برای دلار آمریکا است. با توجه به اندازه تولید اقتصادی چین، این سهم متأسفانه کم است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *