چگونه ارز دیجیتال چین دام دلار آمریکا را خنثی و به دنیا کمک می‌کند

دلار آمریکا در آغاز قرن گذشته جایگزین پوند انگلیس به عنوان برترین ارز ذخیره جهان شد. توافق‌نامه برتون وودز در سال 1944 که ارزهای جهانی را به دلار مرتبط کرد، سبب سلطه دلار آمریکا بر اقتصاد جهان شد.

چین هم پس از توسعه اقتصادی خود به ناچار در دام دلار گرفتار شد و مجبور شد پس‌اندازهای ملی اضافی خود را به ذخایر دلاری آمریکا تبدیل کند.

طی سال‌های گذشته، ایالات متحده از امتیاز گزاف دلار در چاپ تقریباً نامحدود پول، یا در اصطلاح زبان بانک مرکزی «تسهیل کمّی» برخوردار بوده است. همانطور که جان کانالی وزیر خزانه‌داری دوران ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده، در جمله‌ای معروف گفت: «دلار، ارز ما است، اما مشکل شماست.»

با این حال، به دلیل کاهش پس‌انداز داخلی آمریکا و افت کسری حساب جاری، اقتصاددانان هشدار می‌دهند که «امتیاز گزاف» دلار در حال پایان است.

اکنون چین به دنبال ارز دیجیتال ملی است. برخلاف همه ارزهای رمزنگاری‌شده رایج در جهان که تحت تاثیر سفته‌بازی هستند و نظارتی ندارند، یوآن دیجیتال، واحد پول مستقل چین است که کاملاً توسط دولت پشتیبانی می‌شود. بدین ترتیب چین تا حد زیادی رهبر جهان در سیستم‌های پرداخت دیجیتال شده است.

ارز دیجیتال چین که توسط جدیدترین فناوری بلاکچین هدایت می‌شود، به حساب بانکی نیاز ندارد. این امر برای فقرای بدون بانک در سراسر جهان ظرفیت عظیم فقرزدایی دارد. همچنین از آنجا که مقامات بانکی چین کنترل کامل بر ارز دیجیتال دارند این ارز می‌تواند به مقابله با معاملات مالی غیرقانونی کمک می‌کند.

یوآن دیجیتال احتمالاً در معاملات تجاری مربوط به جاده ابریشم جدید چین نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و توسعه خواهد یافت.

علاوه بر این، یوآن دیجیتال به سیستم بانکی Swift که تحت کنترل ایالات متحده است، وابسته نیست، بنابراین از تحریم‌های مبتنی بر دلار آمریکا مصون است.

طبق گزارش موسسه مک کنزی در جولای 2019، در حالی که بقیه جهان، به‌ویژه آسیا و کشورهای سرشار از منابع در سراسر جهان، از نظر قطعات، اجزا، مواد، تجارت و سرمایه‌گذاری به چین وابسته شده‌اند، چین خودکفا شده است.

بنابراین انتظار می‌رود کشورهای زیادی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به راحتی از یوآن دیجیتال در معاملات خود با چین استفاده کنند.

یوآن دیجیتال همچنین از توافق عظیم اخیر که بین کشورهای شرق آسیا برای ایجاد یک معاهده تجارت آزاد صورت گرفت نیز استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، کشورهای در حال توسعه جهان در سال 2010 بالغ بر 49 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده بودند و انتظار می‌رود تا سال 2030 این سهم به 60 درصد برسد. از آنجا که این کشورها همگی با چین ارتباطات تجاری گسترده دارند، انتظار می‌رود یوآن دیجیتال به ارز مبادلات آنها با چین تبدیل شود.

امسال در مراسم روز مجردها میلیاردها دلار خرید از طریق ارزهای دیجیتال در چین انجام شد که قابلیت این ارز را نشان داد.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاران جهانی به سمت خرید اوراق قرضه چینی روی آورده‌اند.

با این حال همه این تحولات به هیچ وجه دلار را به یک باره از سلطنت پایین نخواهد کشید. دلار هنوز 62 درصد از ذخایر ارزی جهانی را تشکیل می‌دهد.

اما پول رایج دیجیتال چین اکنون آماده کاهش قدرت دلار، تسریع در بین‌المللی شدن یوآن و ارائه راه فرار از تحریم‌های مبتنی بر دلار است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *