چین برای نظامیانش دست به جیب شد

دولت چین در یکی از اقدامات مهم در خصوص نیروهای مسلح این کشور اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی افزایش 40 درصدی حقوق نظامیان را اعمال خواهد کرد.

سیاست نظامی چین در حوزه نیروی انسانی در سال‌های اخیر به سمت کوچک‌سازی، حرفه‌ای‌گری و البته افزایش سطح درآمد و رفاه پرسنل بوده است.

این افزایش اخیر نیز که یکی از بزرگترین‌ها در نوع خود محسوب می‌شود، به جهت تقویت روحیه نیروهای نظامی فعلی و جذب جوانان علاقمند به ارتش چین صورت گرفته است.

یک سرهنگ چینی که در شهر پکن خدمت می‌کند و به شرط ناشناس ماندن حاضر به گفتگو در این زمینه شده، این گونه اعلام کرده است که از این افزایش حقوق بسیار خوشحال و راضی است، چرا که بعد از اعمال آن درآمد ماهانه وی به حدود 20 هزار یوآن معادل حدودا 3100 دلار آمریکا می‌رسد.

این سرهنگ چینی همچنین گفته است که دقیقا نمی‌داند این تغییرات حقوقی چه زمانی اعمال می‌شود، اما به آنها گفته شده است که به زودی این اتفاق رخ خواهد داد.

البته این سرهنگ چینی اضافه کرده است که این افزایش حقوق در خصوص نظامیانی که در مناطق سخت مثل تبت، دریای چین جنوبی و نقاط مرزی در حال خدمت هستند، بیشتر خواهد بود. همچنین حقوق بازنشستگان نظامی چینی بر اساس میزان زمان خدمت آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در روز اول ژانویه سال جاری میلادی کمیسیون نظامی مرکزی چین که ریاست آن به عهده رییس جمهور این کشور است، قوانینی در خصوص پذیرش، تعلیمات و ارتقاء درجه نظامیان در ارتش چین تصویب کرد.

بخش دیگری از این قوانین مربوط به افزایش حقوق و امور رفاهی این پرسنل بود که مورد تصویب قرار گرفت.

کارشناسان چینی عقیده دارند که با بهتر کردن شرایط خدمتی برای نظامیان، آنها نیز به بهترین نحو ممکن تغییرات در نیروهای مسلح را پذیرا خواهند شد.

از سال 2016 کلیه مسئولیت‌ها در خصوص قانون‌گذاری در حوزه نیروهای مسلح چین در اختیار کمیسیون مرکزی نظامی قرار گرفت که به اعتقاد بسیاری یک حرکت مهم و پر رسیک در مسیر اصلاحات در نیروهای مسلح چین است.

روند اصلاحی به رهبری شی جین پینگ، رییس جمهور چین از سال 2012 میلادی آغاز شده است و از آن زمان تا به امروز ارتش چین چیزی نزدیک به 300 هزار نفر از پرسنل خود را از خدمت خارج کرده و از طرف دیگر به جذب پرسنل با کیفیت بیشتر و البته امکانات رفاهی بیشتر و در یک کلام پایه نیروی انسانی حرفه‌ای رفته است.

جذب نیروهای جوان و متخصص از جمله اولویت‌های اصلی برنامه اصلاحی ارتش چین در سال‌های اخیر بوده است.

در حال حاضر چین دارای جمعیتی بالغ بر 57 میلیون نفر کهنه سرباز و نیروهای نظامی بازنشسته هستند و از سال 2018 میلادی بحث‌های فشرده‌ای در خصوص افزایش حقوق و مزایا برای این افراد در بین بوده است که به نظر با قانون جدید بخش عمده‌ای از آن مرتفع خواهد شد.

همچنین با قوانین جدید فاصله بین دریافتی کارمندان بخش دولتی و نیروهای نظامی کاهش پیدا خواهد کرد و از حساسیت‌های مربوط به بحث در خصوص حقوق نظامیان در چین کاسته خواهد شد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *