کتابشناسی| «ابتکار کمربند و راه؛ فرصت‌های اقتصادی مشترک ایران و چین»

دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی، کتابی با عنوان «ابتکار کمربند و راه؛ فرصت‌های اقتصادی مشترک ایران و چین» را تولید و منتشر کرده است.این کتاب در 6 فصل به موضوع توسعه چین و معرفي ابتكار كمربند این کشور پرداخته و در ادامه جایگاه ایران در این طرح را بررسی کرده است.

طرح «ابتکار کمربند و راه» را می‌توان مهم‌ترین ابتکار بین‌المللی کشور چین نام برد. این طرح به ‌تعبیری، بلندپروازانه‌ترین مگاپروژه در دوران حاضر نیز به شمار می‌آید. ابتکار کمربند و راه ۷۲ کشور جهان را با حدود ۶۰ درصد جمعیت و ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهانی شامل می‌شود که این اطلاعات بیانگر اهمیت و اثرگذاری بالای این ایده در مقیاس جهانی است و در ابعاد مختلف اقتصادی-تجاری، عملی- فرهنگی و حتی ژئوپلتیک و امنیتی آثار و پیامدهای وسیعی در منطقه خواهد داشت. لذا بررسی اهداف و برنامه‌های چین از اجرای ابتکار کمربند و راه و شناسایی ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های ایران و چین و مشارکت فعال در آن می‌تواند حائز منافع بلندمدت برای هر دو کشور باشد.

با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه و بررسی طرح مذکور و زمینه‌های همکاری ایران در آن به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت که نتیجه مطالعات در قالب کتاب «ابتکار کمربند و راه؛ فرصت‌های اقتصادی مشترک ایران و چین» منتشر گردیده است.

کتاب مذکور ضمن مرور سیر توسعه اقتصادی چین، بررسی وضعیت اقتصادی- اجتماعی و ویژگی‌های الگوی حکمرانی اقتصادی جمهوری خلق چین به معرفی ابتکار کمربند و راه و بررسی اهداف و اقدامات چین از اجرای این طرح پرداخته است. در ادامه، مسیرها و کریدورهای ابتکار کمربند و راه و موقعیت ایران مورد بررسی قرار گرفته و دیدگاه‌های انتقادی در خصوص ابتکار کمربند و راه و نحوه مواجهه کشورهای مختلف با طرح مذکور بیان شده است. در پایان به جایگاه ایران در ابتکار کمربند و راه، روابط تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و چین و ظرفیت‌های همکاری دو کشور در این چارچوب پرداخته شده است.

ضمن انتشار عمومی متن کامل کتاب در قالب فایل متنی، امید است تلاش‌های صورت‌گرفته بتواند با افزایش شناخت ماهیت و وجوه مختلف ابتکار کمربند و راه در راستای درک ضرورت‌های توسعه روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در چارچوب سند ۲۵ ساله مفید واقع شود.

برای دانلود PDF کامل کتاب بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *