برنامه شنجن برای تحقق رشد 40 درصدی تولید ناخالص داخلی

شنجن تمرکز خود را بر توسعه تراشه‌ها، هوش مصنوعی و بیوداروها برای تحقق رشد 40 درصدی تولید ناخالص داخلی طی پنج سال آینده و هم‌زمان با خصومت‌ورزی آمریکا قرار داده است.

تور قشم
سفری به جنوب ایران با جاذبه های دیدنی طبیعی که هرکدام بطور جداگانه شما را به خود جذب می کند برای اطلاعات بیشتر درباره قشم و تور قشم به سایت لحظه آخر مراجعه کنید.

شنجن که قطب فناوری در جنوب چین است قصد دارد 40 درصد رشد اقتصادی را طی پنج سال آینده تجربه کند تا به یک مرکز بین‌المللی نوآوری تبدیل شود.

غول‌های فناوری مستقر در شنجن شامل Huawei، ZTE و DJI قبلاً از تحریم‌های ایالات متحده صدمه دیده‌اند و Tencent  نیز خصومت از واشنگتن در امان نیست.

شنجن که توسط شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به عنوان یک شهر نمونه سوسیالیستی انتخاب شده است، اهداف عالی توسعه و فناوری را در چارچوب طرح توسعه تا سال 2025 و بعد از آن تعیین کرده است و با وجود چالش‌های ناشی از تحریم‌های ایالات متحده و کاهش رشد اقتصادی، آینده‌ای روشن را برای خود رقم زده است.

شنجن امیدوار است تا سال 2025 حجم اقتصاد خود را به 4 تریلیون یوان (612.8 میلیارد دلار) برساند که بیش از 40 درصد از تولید ناخالص داخلی فعلی یعنی 2.8 تریلیون یوان بیشتر خواهد بود.

طبق این برنامه، این شهر طی 15 سال آینده هم تولید ناخالص داخلی کل و هم سرانه را دو برابر خواهد کرد و تا سال 2035 به «پایتخت نوآوری، تجارت و ایده‌های دارای نفوذ جهانی» تبدیل خواهد شد.

این شهر قصد دارد با اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در صنایع مدارهای مجتمع (تراشه)، هوش مصنوعی و بیوداروها، نقش خود را در تحقیقات بنیادی تقویت کند تا به «مرکز نوآوری فناوری و صنعتی با تأثیر جهانی» تبدیل شود.

با این حال، با افزایش میزان خصومت از سوی واشنگتن، بلندپروازی‌های شنجن تحت‌الشعاع قرار گرفته است. محدودیت‌های ایالات متحده در حال حاضر رشد خارج از چین را برای شرکت‌های Huawei و ZTE، دو غول تجهیزات مخابراتی مستقر در شهر شنجن محدود کرده است.

گو واندا، Guo Wanda معاون اجرایی اندیشکده موسسه توسعه چین، می‌گوید: شنجن واقعاً می‌تواند درد ناشی از تحریم‌های ایالات متحده را احساس کند، زیرا برخی از شرکت‌های بزرگ حاضر در لیست سیاه ایالات متحده، در شنجن مستقر هستند و به همین دلیل، این شهر به دنبال خودکفایی فوری در فناوری است که مطابق با استراتژی ملی چین است.

طبق آمار رسمی، تحقیقات پایه – پیشرفت نظریه‌های علمی که بعداً می‌تواند زیربنای فناوری جدید باشد – تنها 6 درصد از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه سالانه چین در سال 2019 را تشکیل می‌داد که کمتر از 18 درصد در ایالات متحده و 25 درصد در فرانسه بود.

اکنون انتظارات زیادی برای شهری وجود دارد که   40 سال قبل از طرف رهبر ارشد سابق چین، دنگ شیائوپینگ به عنوان اولین منطقه ویژه اقتصادی این کشور تعیین شد. امروز، شنجن تعدادی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت فناوری چین را در خود جای داده است، از جمله شرکت چندرسانه‌ای Tencent Holdings و DJI سازنده هواپیماهای بدون سرنشین.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *