دونالد ترامپ دستور منع معاملات با 8 نرم‌افزار چینی را صادر کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه دستور اجرایی منع معاملات با هشت برنامه نرم‌افزاری چینی را امضا کرد، توجیه این دستور اجرایی این است که این برنامه‌ها می‌توانند داده‌های شخصی آمریکایی‌ها را به دولت چین ارائه دهند.

نهادهای هدف این ممنوعیت که قرار است ظرف 45 روز اجرا شود، شامل WeChat Pay، Alipay Ant Group و Tencent QQ است.

این ممنوعیت پنج ماه پس از تحریم مشابه علیه TikTok و WeChat، اقدام اجرایی که از آن زمان در میان یک سری چالش‌های قانونی متوقف شده است، اعمال می‌شود.

در دستور جدید ذکر شده این نگرانی وجود دارد که داده‌های نگهداری شده توسط برنامه‌های تحت کنترل چینی بتوانند برای ردیابی محل کارمندان و پیمانکاران فدرال استفاده شوند.

دولت آمریکا خاطرنشان کرده که تعدادی از برنامه‌های نرم‌افزاری متصل به چین به طور خودکار اطلاعات وسیعی از جمله اطلاعات حساس و قابل شناسایی شخصی و اطلاعات خصوصی را از میلیون‌ها کاربر در ایالات متحده به دست می‌آورند.

یکی از مقامات ارشد دولت از تعداد بالای دانلود برنامه‌های چینی مذکور توسط آمریکایی‌ها خبر داد.

با این وجود فعالیت‌های خارج از کشور Alipay عمدتاً به گردشگران چینی، اتباع چینی در خارج از کشور و مشاغل مربوط به فعالیت در خارج از کشور پاسخ می‌دهد و خدمات گسترده‌ای به مصرف‌کنندگان ایالات متحده را ارائه نمی‌دهد. طی دو سال گذشته، گروه Ant که Alipay را اداره می‌کند، کمتر از 5 درصد درآمد خود را در خارج از چین ایجاد کرده است و فقط بخش کوچکی از آن در ایالات متحده بوده است.

Ant Group هم زیرمجموعه غول اینترنت Alibaba Group Holding است.

بر اساس این دستور اجرایی همچنین QQ Wallet، CamScanner، SHAREit، VMate و WPS Office در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

اگرچه این دستور به وزارت بازرگانی 45 روز فرصت داده است تا وارد عمل شود، رویترز با استناد به یک مقام ناشناس گزارش داد که دولت قصد دارد سرعت اجرای را تسریع کند تا قبل از 20 ژانویه و پایان دولت ترامپ شروع به کار کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *