گروه اورگرند اعلام ورشکستگی کرد

گروه اورگرند چین، غول املاک و مستغلات که نکول آن دو سال پیش باعث تشدید بحران بدهی املاک در کشور چین شده بود، اعلام ورشکستگی کرد و از دادگاه نیویورک خواست تا در ذیل فصل 15 قرار بگیرد.

این فصل، از شرکت‌های غیرآمریکایی که در حال تغییر ساختار هستند و یا در جایی دیگر بر روی یک معامله کار می‌کنند، در برابر طلبکاران محافظت می‌کند. دادخواست فصل 15 شرکت چینی به روند بازسازی در هنگ کنگ و جزایر کیمن اشاره دارد.

این شرکت اعلام کرد که این دادخواست “رویه عادی” است زیرا اوراق قرضه دلاری اورگرند تحت قانون نیویورک است و پرونده فصل 15 برای به رسمیت شناختن طرح‌های تحت بازسازی بدهی‌های فراساحلی برای هنگ کنگ و جزایر ویرجین بریتانیا است.

معاملات بین‌المللی تجدید ساختار بدهی‌ها گاهی اوقات به درخواست فصل 15 در جریان نهایی کردن یک معامله نیاز دارند. سال گذشته، شرکت مدرن لند چین، پس از ناکامی در بازپرداخت اوراق قرضه 250 میلیون دلاری و اعلام اینکه با یک قرارداد بازسازی بدهی فراساحلی پیش خواهد رفت، همین اقدام را انجام داد.

براک سیلورز، مدیر ارشد سرمایه گذاری در شرکتKaiyuan Capital  در این باره می‌گوید: پرونده ورشکستگی اورگرند در نیویورک با توجه به ضررهای هنگفت و عدم پیشرفت در تصویب طرح بازسازی‌‌اش، باید به طور واضح پیش بینی می‌شد.

سرنوشت اورگرند پیامدهای گسترده‌ای بر سیستم مالی 60 تریلیون دلاری چین دارد و می‌تواند موج‌هایی را در بانک‌ها، تراست‌ها و میلیون‌ها صاحب خانه ایجاد کند که به نوعی این یکی از بزرگترین بازسازی‌های تاریخ کشور چین است. بدهی بیش از 300 میلیارد دلاری اورگرند به این معنی است که این روند مطمئنا طولانی خواهد بود.

بحران بدهی املاک چین با ورود به چهارمین سال خود به سرعت در حال عمیق‌تر شدن است. توسعه‌دهندگانی که عادت داشتند بدهی‌های خود را زیاد کنند، اولین تصور تغییر را در سال 2020 تجربه کردند و آن زمانی بود که مقامات «سه خط قرمز» را در این باره تعیین کردند که معیارهایی را ترسیم می‌کرد که سازندگان اگر می‌خواستند پول بیشتری قرض بگیرند، باید آنها را رعایت کنند. بر اساس شاخص بلومبرگ، اوراق قرضه دلاری چینی که عمدتاً توسط توسعه دهندگان صادر می‌شود، دچار مشکل شده‌اند و میانگین قیمت‌ها اکنون در حدود 65 سنت است.

اورگرند ماه‌هاست که بر روی تکمیل طرح بازسازی بدهی‌های فراساحلی کار کرده است. این شرکت در آوریل فاش کرد که هنوز سطح حمایت مورد نیاز طلبکاران برای اجرای طرح را نتوانسته بدست آورد، اما سرانجام در ماه ژوئیه، مجوز دادگاه برای برگزاری رأی گیری در مورد این معامله را دریافت کرد. این شرکت در اوایل این هفته هم گفت که جلسات به اصطلاح طرح‌ریزی شده برای توجیه طلبکاران را به 28 اوت تغییر داده است.

اورگرند برای اولین بار در دسامبر 2021 پس از ماه‌ها عدم اطمینان در مورد وضعیت مالی خود، یک اوراق قرضه دلاری را نکول کرد. تزلزل این شرکت به ایجاد موج اولیه نگرانی‌ها در مورد بخش املاک چین دامن زد که همچنان در حال گسترش است.

اما واحد خودروهای برقی اورگرند با فروش تقریباً 28 درصد از سهام به استارت‌آپ NWTN در دبی موافقت کرد و باعث شد که سهام این خودروساز در اوایل هفته جاری افزایش یابد. این شرکت اعلام کرد NWTN ، 500  میلیون دلار در گروه وسایل نقلیه انرژی نو اورگرند چین در ازای سهام و اکثریت هیئت مدیره سازنده خودروهای برقی سرمایه گذاری خواهد کرد.

دانیل فن و آدریان سیم، تحلیلگران بلومبرگ معتقدند: فروش سهام می‌تواند به برنامه بدهی اورگرند کمک کند.  NWTN  هم می‌تواند با مبادله کامل اوراق قرضه تبدیل به بزرگترین سهامدار شود و دسترسی به منابع مالی واحد EV  می‌تواند به طرح بدهی اورگرند و همچنین عادی سازی تولید خودروهای الکتریکی Hengchi 5  کمک ‌کند.

منبع: bloomberg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *