از دست دادن رقابت نیمه‌هادی‌‌‌ها به این معنی است که چین همیشه در اختیار کشورهایی مانند ایالات‌متحده و تایوان خواهد بود که قدرت بیشتری بر زنجیره تامین تراشه دارند و این چیزی نیست که شی آن را تحمل کند. اما چین برای رسیدن به استقلال نسبی به متخصص نیاز دارد. چین برای برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» قصد دارد در سه‌حوزه از آمریکا پیشی بگیرد. چین برای عبور از آمریکا سه‌حوزه رقابتی تعریف کرده است: فضا، هوش مصنوعی و ارتباطات و محاسبات کوانتومی. اما تا زمانی که از غول تولید تراشه‌‌‌های نیمه‌هادی نگذرد، عبور از آمریکا میسر نیست.

آمریکا نیز یک نکته را به‌خوبی درک کرده و آن، این است که نباید اجازه داد چین در تولید این محصول حیاتی به استقلال نسبی دست پیدا کند. دوسال پیش، شی در یک سخنرانی گفت که از آنجا که جهان «تغییرات عمیقی را تجربه می‌کند که طی یک‌قرن دیده نشده است»، چین باید توسعه فناوری، نظامی و اقتصادی خود را تسریع بخشد. اما این سخنرانی بیشتر عموسام را عصبانی کرد. در دوران دولت ترامپ، دپارتمان‌‌‌های سراسر دولت فدرالی آمریکا تلاش کردند تا شرکت‌های فناوری چینی را از دسترسی به شریان‌‌‌های حیاتی کسب‌وکارشان محروم کنند.

این اقدامات باعث شد شرکت‌های چینی نتوانند برخی از قطعات ساخت آمریکا را بخرند. وزارت خزانه‌‌‌داری، شرکت‌های چینی را از تصرف شرکت‌های آمریکایی منع کرد. اینها شرکت‌هایی بودند که روی نیمه‌هادی‌‌‌ها کار می‌کنند. همچنین دولت آمریکا از فشار دیپلماتیک برای متقاعد کردن متحدان خود در جهت محدود کردن فروش به چین استفاده کرد. با آمدن بایدن نیز داستان تغییر نکرد و چین همچنان در محاصره فناوری تراشه‌‌‌های نیمه‌‌‌هادی قرار دارد و این پیرمرد حزب دموکرات نشان داده است که قصد انعطاف نشان‌دادن در برابر همتای چینی خود را ندارد. جنگ‌جهانی سوم از پیش کلید خورده است؛ جنگی که به ظرافت مینیاتور است؛ اما عواقب آن ممکن است مخرب‌‌‌تر از جنگ‌جهانی دوم باشد.

منبع: donya-e-eqtesad